Pendidikan merupakan perkara
yang paling penting kepada semua manusia. Jika kita kembali kepada sejarah
Rasulullah S.A.W. surah pertama yang diturunkan kepada baginda adalah Surah
Al-Alaq dimana ayat pertama yang bermaksud “Bacalah..” Ayat ini menunjukkan bahawa Allah S.W.T telah
memerintahkan hambanya agar menuntut ilmu dengan membaca.
Kewajipan menuntut ilmu ini
dapat dinyatakan melalui sepotong Hadis yang bermaksud “Menuntut ilmu itu wajib
ke atas semua muslim”. Dengan yang sedemikian, dapat kita simpulkan bahawa
bidang pendidikan merupakan bidang yang penting dalam agama Islam, hinggakan
terdapat sepotong Hadis yang berbunyi “Menuntut ilmu itu dari buaian hingga ke
liang lahad”.
Pendidikan merupakan satu
cabang yang penting dalam sesebuah negara bagi melahirkan satu masyarakat yang
berilmu serta bertamadun. Dengan adanya pendidikan, sesuatu masyarakat itu
tidak akan dipandang rendah oleh masyarakat lain. Atas kesedaran ini, pendidikan menjadi satu
perkara yang penting bagi setiap negara termasuk Tanah Melayu.
Sebelum kedatangan British
dan memperkenalkan pendidikan vernakular di Tanah Melayu, pendidikan, khususnya
yang berbentuk bukan formal, dipercayai telah berkembang bersama-sama dengan
penyebaran agama Islam di beberapa buah negeri di Semenanjung Tanah Melayu.
Perkembangan ini dipelopori oleh pedagang-pedagang Arab dan India yang beragama
Islam yang datang ke Asia Tenggara, khususnya Tanah Melayu untuk berdagang
disamping menyebarkan agama Islam.
Pedagang-pedagang ini
merupakan pelopor yang telah memulakan usaha pendidikan bukan formal dengan
cara membina sekolah-sekolah pondok di Perlis, Kedah, Terengganu, Kelantan,
Melaka dan Brunei. Selain itu, ada pendapat mengatakan bahawa sistem pondok ini
dipercayai berasal dari Pattani, Selatan Thailand. Ada juga yang mengatakan ia
berasal dari Acheh Indonesia. Walau bagaimanapun, sistem ini telah banyak
memberi sumbangan dalam penyebaran ilmu khususnya ilmu agama kepada masyarakat
Islam di Tanah Melayu. Tujuan umum pelajaran pondok ialah untuk melahirkan
pelajar yang tahu hukum-hukum agama, berakhlak tinggi dan beribadat dengan
betul.
Perkataan 'pondok' asalnya dari perkataan Arab
"funduk" yang bererti rumah tumpangan atau rumah perhentian
sementara. Ini menggambarkan sistem persekolahan yang mana pelajar-pelajarnya
mendirikan rumah-rumah kecil sebagai tempat tinggal sementara sambil belajar.
Biasanya rumah-rumah kecil ini didirikan oleh ibu bapa atau waris setiap
pelajar berhimpit-himpit mengelilingi rumah tuan guru di sesuatu pondok itu. Di
Jawa pusat pengajian begini dipanggil "Pesantren' dan di Sumatera sebagai
"Rengkum".
"Funduk"
yang bererti tempat tinggal sementara itu sekarang difahamkan juga di Timur
Tengah sebagai "hotel". Sistem pondok seperti yang terdapat di Nusantara
tidak wujud di Timur Tengah.
Walaupun begitu, di dalam
buku Mohd Salleh Lebar (1988), beliau menjelaskan bahawa perkataan “pondok” itu
berasal daripada perkataan Arab yang bererti rumah-rumah kecil tempat tinggal
pelajar-pelajar tiga atau empat orang bagi tiap-tiap sebuah rumah. Tetapi, di
Malaysia dan juga di Selatan Thailand (Khususnya di wilayah-wilayah Patani,
Narathiwat, Yala, Songkhla dan Satun) “pondok” juga bererti satu institusi
pendidikan agama Islam yang bersendirian dan berasrama.
SEJARAH
AWAL PENDIDIKAN DI TANAH MELAYU
Pengenalan
Multimedia ialah satu perkataan yang sering kita dengar pada masa sekarang
apabila kita memperkatakan tentang komputer, lebih-lebih lagi komputer dalam
pendidikan. Sebenarnya, multimedia sudah lama digunakan dengan meluasnya dalam
pendidikan, cuma istilah ‘multimedia’ tidak wujud sehingga beberapa tahun ini.
Pada hakikatnya, teks, grafik, bunyi dan video sudah lama digunakan untuk
mempersembahkan sesuatu konsep atau topik dalam sesuatu mata pelajaran.
Sehingga awal tahun 90an umpamanya, video dan cakera laser masih luas
dipergunakan di sekolah-sekolah di Amerika Syarikat. Keadaan semakin berubah
dalam dua tiga tahun ini di mana komputer menjadi semakin canggih dan sistem
komputer itu dikatakan tidak lengkap tanpa pemacu cakera padat (pemacu CD-ROM).
Di dalam dunia teknologi maklumat pada masa sekarang di mana kita sering dihujani dengan maklumat yang begitu banyak, adalah amat penting bagi kita untuk menguruskan maklumat-maklumat ini supaya ianya memberi makna kepada kita. Jika tidak, maklumat ini tidak dapat digunakan untuk kebaikan kita dan tidak dapat memberi apa-apa manfaat kepada kita. Kita yang berada dalam dunia pendidikan perlulah melihat kepada penggunaan teknologi yang canggih dalam membentukkan sistem yang dapat membantu kita dalam memberi pengetahuan yang berguna kepada para pelajar kita.
Dalam era multimedia ini, adalah lebih penting bagi kita untuk melihat kepada cara-cara penggunaan multimedia untuk bukan sahaja memberi pengetahuan yang lebih tetapi juga untuk menggerakkan minda pelajar supaya tercetusnya idea-idea baru yang akan memberi pengetahuan baru kepada mereka. Untuk menggunakan teknologi bagi tujuan-tujuan pendidikan dan latihan, amatlah penting bagi kita untuk memisahkan alat, iaitu sistem multimedia, dari kaedah persembahan maklumat yang terdapat pada sistem tersebut, iaitu hipermedia. Sesungguhnya kewujudan sistem yang canggih tidak akan memberi manfaat kepada sesiapa jika ianya tidak menggunakan kaedah yang betul untuk menyampaikan sesuatu mesej kepada penggunanya.
Di dalam dunia teknologi maklumat pada masa sekarang di mana kita sering dihujani dengan maklumat yang begitu banyak, adalah amat penting bagi kita untuk menguruskan maklumat-maklumat ini supaya ianya memberi makna kepada kita. Jika tidak, maklumat ini tidak dapat digunakan untuk kebaikan kita dan tidak dapat memberi apa-apa manfaat kepada kita. Kita yang berada dalam dunia pendidikan perlulah melihat kepada penggunaan teknologi yang canggih dalam membentukkan sistem yang dapat membantu kita dalam memberi pengetahuan yang berguna kepada para pelajar kita.
Dalam era multimedia ini, adalah lebih penting bagi kita untuk melihat kepada cara-cara penggunaan multimedia untuk bukan sahaja memberi pengetahuan yang lebih tetapi juga untuk menggerakkan minda pelajar supaya tercetusnya idea-idea baru yang akan memberi pengetahuan baru kepada mereka. Untuk menggunakan teknologi bagi tujuan-tujuan pendidikan dan latihan, amatlah penting bagi kita untuk memisahkan alat, iaitu sistem multimedia, dari kaedah persembahan maklumat yang terdapat pada sistem tersebut, iaitu hipermedia. Sesungguhnya kewujudan sistem yang canggih tidak akan memberi manfaat kepada sesiapa jika ianya tidak menggunakan kaedah yang betul untuk menyampaikan sesuatu mesej kepada penggunanya.
Istilah ‘multimedia’ digunakan dalam banyak perkara, seperti Sistem Maklumat
Multimedia, komputer multimedia, perisian multimedia dan lain-lain lagi.
Menurut Walter Oleksy (1995) dalam bukunya The Information Revolution:
Education & Learning,
‘Multimedia
adalah perkataan teknologi untuk perkakasan (hardware) dan perisian (software)
yang membawa bersama-sama berjenis-jenis media teks, illustrasi-illustrasi,
gambarfoto-gambarfoto, bunyi, suara, animasi dan video pada sebuah komputer.’
Menurut Nor Iadah Yusop (1995) di ceramahnya yang bertajuk Multimedia Dalam
Pengajaran dan Pembelajaran ,
‘Multimedia
adalah kaedah penyebaran maklumat yang direkabentuk khusus untuk menggabungkan
bunyi, gambar-gambar pegun dan bergerak, grafik, animasi, data dan teks
bersama-sama dengan keupayaan interaktif sesebuah komputer.’
Dengan itu, multimedia adalah suatu teknik yang menggabungkan data, teks,
gambar, grafik, animasi, bunyi dan video. Pada masa dahulu, komputer
menyampaikan maklumat melalui teks. Sekarang, terdapat grafik dan gambar-gambar
untuk menunjukkan sesuatu perkara dengan jelas. Malahan ia mampu menunjukkan
pergerakan dan kesan bunyi. Teknologi multimedia yang mampu mengintegrasikan
teks, grafik, animasi, audio dan video dalam satu persembahan sedang hangat
diperkatakan pada masa kini. Ramai yang berpendapat multimedia mampu memberi
kesan yang besar dalam bidang komunikasi dan pendidikan.
Secara umum, multimedia merupakan perantaraan dalam pembelajaran yang mengkombinasikan teks, video, suara dan animasi dalam sebuah perisian komputer yang interaktif.
Secara umum, multimedia merupakan perantaraan dalam pembelajaran yang mengkombinasikan teks, video, suara dan animasi dalam sebuah perisian komputer yang interaktif.
1. PENDAHULUAN
Revolusi elektronik tidak dapat dipungkiri, menjadi salah satu penyebab
berubahnya gaya dan pola hidup manusia dewasa ini. Komputerisasi, yang merupakan
perwujudan visual dari operasional dunia digital mengalami perkembangan begitu
pesat. Hitungannya tidak lagi dalam bilangan tahun, bulan atau hari, melainkan
‘detik !!!’. Ditemukannya rahasia operasional bilangan binner sehingga dapat
menciptakan mesin hitung (kalkulator) dianggap sebagai cikal berkembangnya
komputerisasi hingga saat ini..
Banyak sisi kehidupan manusia modern yang ‘dirampas’, baik dalam keadaan
sukarela menyerahkannya, maupun secara terpaksa. Dalam dunia bisnis misalnya, ‘barcode’
merupakan barisan garis ajaib yang dapat di-scan untuk mengenal kartu
kredit, identifikasi diri serta data transaksi.
Di dalam rumah, dengan komputer mungil yang dinamakan remote control,
pengaturan suhu ruangan (AC), setting televisi, dan sejenisnya dapat dilakukan
tanpa melakukan gerakan yang berlebihan. Daftar ini dapat diperpanjang dengan
contoh lainnya, seperti dalam bidang kesehatan, dunia antariksa hingga dunia
pendidikan. Teknik penyampaian pembelajaran-pun mengalami perubahan yang
akhirnya dikenal dengan identitas ‘teknologi pembelajaran’.
Eric Ashby mengatakan bahwa dalam
sejarah peradaban manusia, setidaknya telah terjadi empat revolusi besar pada
bidang teknologi pembelajaran. Revolusi pertama terjadi ketika orang tua
menitipkan anak kepada seorang guru untuk mendapatkan pendidikan. Masa ini
merupakan cikal bakal dimulainya sebuah profesi yang disebut guru. Guru saat
itu merupakan orang yang dipandang mempunyai kelebihan. Siswa datang kepada
guru untuk belajar.
Revolusi ke dua terjadi ketika manusia mengenal tulisan. Tulisan sebagai
lambang-lambang yang disepakati guna menyampaikan suatu pesan. Pesan-pesan yang
semula disampaikan secara lisan, sejak saat itu mulai disampaikan secara
tertulis. Saat itu orang menulis dengan mempergunakan media apa saja, seperti
kayu, tulang, batu, daun, sampai ditemukannya kertas pada tahun 105 oleh Cai
Lun dari negeri Cina, sebagai pengganti papyrus. Sejak saat itu budaya tulis
semakin berkembang pesat.
Perkembangan budaya tulis semakin pesat saat memasuki revolusi ke tiga,
yakni ditemukannya mesin cetak pada abad ke 15 oleh Johannes Gutenberg. Mesin
cetak membawa dampak yang sangat luas dalam komunikasi tulisan, yang semula
buku ditulis dan disalin oleh orang perorang, maka setelah ditemukannya mesin
cetak, tulisan dapat diterbitkan secara masal. Mesin cetak telah memberi warna
kepada kehidupan manusia modern.
Pada penghujung abad ke 20 kita menyaksikan revolusi selanjutnya yang sangat menakjubkan, yaitu
revolusi elektronik. Revolusi elektronik pada bidang teknologi pembelajaran
dimulai sejak ditemukannya citra bergerak (motion picture) tahun 1910,
siaran radio (1930), televisi pendidikan (1950) serta komputer dan internet
(1980).
Awal abad 21 merupakan kelanjutan dari revolusi elektronik. Pada masa
ini, dikenal berbagai istilah berkaitan dengan pembalajaran elektronik atau
sering disebut e-learning (electronic learning). Konsep e-learning
sendiri mencakup terminology yang sangat luas, dari mulai pembelajaran plus
elektronik sampai dengan electronic based learning.
2. BERKENALAN DENGAN
MULTIMEDIA
William Ditto (2006) menyatakan definisi multimedia
dalam ilmu pengetahuan mencakup beberapa aspek yang saling bersinergi, antara
teks, grafik, gambar statis, animasi, film dan suara. Sejumlah penelitian
membuktikan bahwa penggunaan multimedia dalam pembelajaran menunjang
efektivitas dan efisiensi proses pembelajaran. Penelitian tersebut antara lain
yang dilakukan oleh Francis M. Dwyer. Hasil penelitian ini antara lain
menyebutkan bahwa setelah lebih dari tiga hari pada umumnya manusia dapat
mengingat pesan yang disampaikan melalui tulisan sebesar 10 %, pesan audio 10
%, visual 30 % dan apabila ditambah dengan melakukan, maka akan mencapai 80 %.
Berdasarkan hasil penelitian ini maka multimedia interaktif (user melakukan)
dapat dikatakan sebagai media yang mempunyai potensi yang sangat besar dalam
membantu proses pembelajaran.
Dalam perkembangannya multimedia dapat dikategorikan ke dalam dua
kelompok, yaitu multimedia linier dan multimedia interaktif. Multimedia linier
adalah suatu multimedia yang tidak dilengkapi dengan alat pengontrol apapun di
dalamnya. Sifatnya sekuensial atau berurutan dan durasi tayangannya dapat
diukur. Film dan televisi termasuk dalam kelompok ini.
Sedangkan multimedia interaktif adalah suatu multimedia yang dilengkapi
dengan alat pengontrol yang dapat dioperasikan oleh pengguna, sehingga pengguna
dapat memilih apa yang dikehendaki untuk proses selanjutnya. Ciri khasnya,
multimedia ini dilengkapi dengan beberapa navigasi yang disebut juga dengan graphical
user interface (GUI), baik berupa icon maupun button, pop-up
menu, scroll bar, dan lainnya yang dapat dioperasikan oleh user
untuk sarana browsing ke berbagai jendela informasi dengan bantuan
sarana hyperlink. Penerapan multimedia interaktif ini didapat pada
multimedia pembelajaran serta aplikasi game. Multimedia interaktif tidak
memiliki durasi karena lama penayangannya tergantung seberapa lama pengguna
mem-browsing media ini.
3. MULTIMEDIA UNTUK
PEMBELAJARAN
Multimedia telah mengalami perkembangan konsep sejalan dengan
berkembangnya teknologi pembelajaran. Ketika teknologi komputer belum dikenal,
konsep multimedia sudah dikenal yakni dengan mengintegrasikan berbagai unsur
media, seperti: cetak, kaset audio, video dan slide suara. Unsur-unsur tersebut
dikemas dan dikombinasikan untuk menyampaikan suatu topik materi pelajaran
tertentu. Pada konsep ini, setiap unsur media dianggap mempunyai kekuatan dan
kelemahan. Kekuatan salah satu unsur media dimanfaatkan untuk mengatasi
kelemahan media lainnya. Misalnya, penjelasan yang tidak cukup disampaikan
dengan teks tertulis seperti cara mengucapkan sesuatu, maka dibantu oleh media
audio. Demikian juga materi yang perlu visualisasi dan gerak, maka dibantu
dengan video.
Berikut akan kita lihat beberapa kekuatan dan kelemahan dari unsur
multimedia tersebut.
Text
Text mungkin bukan merupakan media paling kuno yang digunakan oleh
manusia dalam menyampaikan informasi; suara (sound) adalah media yang lebih
dahulu digunakan di dalam menyampaikan informasi. Para filusuf Yunani , bahkan
para Nabi menggunakan suara sebagai media utama untuk menyebarkan
ajarannya. Namun di dalam penggunaannya di dalam komputer, text adalah media yang paling
awal dan juga paling sederhana. Di awal- awal perkembangan teknologi komputer
text adalah media yang dominan (bahkan satu-satunya). Hal yang sama juga
berlaku di dalam perkembangan internet. Ketika internet masih bernama ARPANET
di awal tahun 1970 an text merupakan satunya-satunya media. Kini ketika
perkembangan teknologi komputer telah demikian maju, text bukan lagi media yang
dominan. Namun demikian ada beberapa kelebihan text di dalam penggunaannya di
dalam multimedia pembelajaran :
- Text dapat
digunakan untuk menyampaikan informasi yang padat (condensed).
- Text dapat
digunakan untuk materi yang rumit dan komplek seperti rumus-rumus matematika
atau penjelasan suatu proses yang panjang.
- Teknologi untuk menampilkan text pada layar komputer relatif lebih
sederhana dibandingkan teknologi untuk menampilkan media lain. Konsekuensinya media ini juga lebih murah bila dibandingkan media-media
lain.
- Sangat cocok
sebagai media input maupun umpan balik (feedback).
Kelemahan media text :
- Kurang kuat bila
digunakan sebagai media untuk memberikan motivasi.
- Mata cepat lelah
ketika harus menyerap materi melalui text yang panjang dan padat pada layar
komputer.
Audio
Socrates pernah berujar bahwa suara adalah imitasi terbaik bagi pikiran
maka suara adalah media terbaik untuk menyampaikan informasi. Bagi Socrates
text adalah imitasi dari suara, dengan demikian sebagai penyampai pikiran text
bukanlah media yang ideal karena ia hanyalah imitasi dari suatu imitasi.
Pendapat Socrates mungkin ada benarnya karena suara adalah media yang secara
natural telah dimiliki oleh manusia sehingga suara adalah media yang paling
alami. Guru di kelas pun lebih banyak mengandalkan suara baik ketika memberikan
materi atau melakukan motivasi bagi siswa-siswanya. Jika untuk percakapan
secara langsung audio adalah media yang simpel dan alami maka tidak demikian
halnya ketika digunakan di dalam komputer. Penggunaan suara di dalam komputer
berlangsung belakangan sesudah penggunaan text.
Kelebihan suara di dalam multimedia pembelajaran :
- sangat cocok
bila digunakan sebagai media untuk memberikan motivasi.
- Untuk materi-
materi tertentu suara sangat cocok karena mendekati keadaan asli dari materi
(misal pelajaran mengenai mengenal suara-suara binatang)
- Membantu
pembelajar fokus pada materi yang dipelajari karena pembelajar cukup
mendengarkan tanpa melakukan aktivitas lain yang menuntut konsentrasi .
Bandingkan dengan pembelajar yang melihat teks di layar komputer. Dalam hal ini
pembelajar melakukan multi aktivitas yakni : membaca teks pada layar (yang
tidak semudah membaca pada buku), mencari kata-kata kunci (keyword) dari
materi, dan menggerakkan tangan, seperti melakukan klik mouse untuk
menggulung layar saat ingin melihat bagian teks yang tak terlihat pada layar.
Kelemahan audio :
- memerlukan
tempat penyimpanan yang besar di dalam komputer.
- Memerlukan software
dan hardware yang spesifik (dan mungkin mahal) agar suara dapat
disampaikan melalui komputer.
Graphics
“A picture is worth a thousand words’. Peribahasa ini menunjukkan bahwa penggunaan gambar di dalam
pembelajaran mampu menjelaskan banyak hal bila dibandingkan dengan media text.
Kelebihan media gambar :
- lebih
mudah dalam mengidentifikasi obyek-obyek.
- Lebih mudah
dalam mengklasifikasikan obyek.
- Mampu
menunjukkan hubungan spatial dari suatu obyek.
- Membantu
menjelaskan konsep abstrak menjadi konkret.
Animasi
Animasi adalah salah satu daya tarik utama di dalam suatu program
multimedia interaktif. Bukan saja mampu menjelaskan suatu konsep atau proses
yang sukar dijelaskan dengan media lain, animasi juga memiliki daya tarik
estetika sehingga tampilan yang menarik dan eye-catching akan memotivasi
pengguna untuk terlibat di dalam proses pembelajaran.
Manfaat animasi :
- Menunjukkan
obyek dengan ide (misal efek gravitasi pada suatu obyek)
- Menjelaskan
konsep yang sulit (misal penyerapan makanan kedalam aliran darah atau bagaimana
elektron bergerak untuk menghasilkan arus listrik)
- Menjelaskan
konsep yang abstrak menjadi konkrit (misal menjelaskan tegangan arus bolak
balik dengan bantuan animasi garfik sinus yang bergerak).
- Menunjukkan
dengan jelas suatu langkah prosedural (misal cara melukis suatu segitiga sama
sisi dengan bantuan jangka).
Simulasi
Media simulasi mirip dengan animasi, tetapi ada satu perbedaan yang
menonjol ! Bila dalam animasi kontrol dari pengguna hanyalah sebatas memutar
ulang maka di dalam simulasi kontrol pengguna lebih luas lagi. Pengguna bisa
memasukkan variabel-varibel tertentu untuk melihat bagaimana besarnya variabel
berpengaruh terhadap proses yang tengah dipelajari. Sebagai contoh pada
simulasi pembentukan bayangan oleh suatu lensa, pengguna dapat mengubah sendiri
nilai indeks bias dan kelengkungan lensa sehingga pengguna dapat melihat secara
langsung bagaimana variabel-variabel tersebut berpengaruh terhadap pembentukan
bayangan.
Manfaat simulasi :
- Menyediakan
suatu tiruan yang bila dilakukan pada peralatan yang sesungguhnya terlalu mahal
atau berbahaya (misal simulasi melihat bentuk tegangan listrik dengan simulasi oscilloscope
atau melakukan praktek menerbangkan pesawat dengan simulasi penerbangan).
- Menunjukkan
suatu proses abstrak di mana pengguna ingin melihat pengaruh perubahan suatu
variabel terhadap proses tersebut (misal perubahan frekwensi tegangan listrik
bolak balik yang melewati suatu kapasitor atau induktor).
Video
Kelebihan-kelebihan video di dalam multimedia adalah:
- Memaparkan
keadaan riel dari suatu proses, fenomena atau kejadian
- Sebagai bagian
terintegrasi dengan media lain seperti teks atau gambar, video dapat
memperkaya pemaparan.
- Pengguna dapat
melakukan replay pada bagian-bagian tertentu untuk melihat gambaran yang
lebih fokus. Hal ini sulit diwujudkan bila video disampaikan melalui media
seperti televisi.
- Sangat cocok
untuk mengajarkan materi dalam ranah perilaku atau psikomotor.
- Kombinasi video
dan audio dapat lebih efektif dan lebih cepat menyampaikan pesan dibandingkan
media text.
- Menunjukkan
dengan jelas suatu langkah prosedural (misal cara melukis suatu segitiga sama
sisi dengan bantuan jangka).
Kelemahan :
- Video mungkin
saja kehilangan detil dalam pemaparan materi karena siswa harus mampu mengingat
detil dari scene ke scene.
- Umumnya pengguna
menganggap belajar melalui video lebih mudah dibandingkan melalui text sehingga
pengguna kurang terdorong untuk lebih aktif di dalam berinteraksi dengan
materi.
Pada pertengahan dekade tahun 80-an tatkala teknologi komputer
multimedia mulai diperkenalkan, maka sejak saat itu multimedia pembelajaran
berbasis komputer-pun dimulai. Terdapat berbagai sebutan untuk media
pembelajaran berbasis computer seperti CAI (Computer Assisted
Instruction), MPI (Multimedia Pembelajaran Interaktif), SPM (Software
Pembelajaran Mandiri), media presentasi berbantuan komputer, dll. Setiap
penyebutan tentu saja mempunyai karakteristik khusus sesuai dengan yang
dimaksudkan oleh pengembangnya.
Media penyimpanan-pun berkembang mulai dari kemasan disket dengan
kapasitas 1,4 MB, CD dengan kapasitas 650 MB, sampai dengan DVD yang
berkapasitas 4,7 GB.
Sejalan dengan berkembangnya teknologi jaringan dan internet, maka
multimedia berkembang tidak terbatas pada standalone PC, tapi juga berbasis
jaringan, sehingga sumber belajar menjadi lebih kaya.
4. FUNGSI MULTIMEDIA DALAM
PEMBELAJARAN
Manfaat media pendidikan dalam proses belajar menurut Hamalik (1986)
antara lain sebagai peletakkan dasar-dasar yang kongkrit dalam berfikir untuk mengurangi
‘verbalisme’, memperbesar minat siswa, membuat pelajaran lebih menyenangkan
sehingga berdampak kepada hasil pembelajaran yang lebih memuaskan.
Multimedia dalam pembelajaran dapat digolongkan kedalam tiga
karakteristik. Pertama, multimedia digunakan
sebagai salah satu unsur pembelajaran di kelas. Misal jika guru menjelaskan
suatu materi melalui pengajaran di kelas atau berdasarkan suatu buku acuan,
maka multimedia digunakan sebagai media pelengkap untuk menjelaskan materi yang
diajarkan di depan kelas. Multimedia dengan jenis ini
dinamakan juga dengan ‘presentasi pembelajaran’. Materi yang ditayangkan tidak
terlalu kompleks dan hanya menampilkan beberapa item yang dianggap penting,
baik berupa teks, gambar, video maupun animasi. Latihan dan tes kurang cocok
diletakkan pada presentasi pembelajaran ini, kecuali bersifat quiz guna
membangun suasana kelas agar lebih dinamis.
Kedua, multimedia digunakan sebagai materi pembelajaran mandiri. Pada
tipe kedua ini multimedia mungkin saja dapat mendukung pembelajaran di kelas
mungkin juga tidak. Berbeda dengan tipe pertama, pada tipe kedua seluruh
kebutuhan instruksional dari pengguna dipenuhi seluruhnya di dalam paket
multimedia. Artinya seluruh fasilitas bagi pembelajaran, termasuk latihan,
feedback dan tes yang mendukung tujuan pembelajaran disediakan di dalam paket.
Ketiga, multimedia digunakan sebagai media satu-satunya di dalam
pembelajaran. Dengan demikian seluruh fasilitas pembelajaran yang mendukung
tujuan pembelajaran juga telah disediakan di dalam paket ini. Paket semacam ini
sering disebut CBL (Computer Based Learning).
5. KEUNGGULAN MULTIMEDIA DALAM
PEMBELAJARAN
Bates (1995) menekankan bahwa
diantara media-media lain, interaktivitas multimedia atau media lain yang berbasis komputer adalah
yang paling nyata (overt). Interaktivitas nyata di sini adalah
interaktivitas yang melibatkan fisik dan mental dari pengguna saat mencoba
program multimedia. Sebagai perbandingan media buku atau televisi sebenarnya
juga menyediakan interaktivitas, hanya saja interaktivitas ini bersifat samar (covert)
karena hanya melibatkan mental pengguna.
Interaktivitas secara fisik dalam multimedia pembelajaran bervariasi
dari yang paling sederhana hingga yang kompleks. Interaktivitas sederhana
misalnya menekan keyboard atau melakukan klik dengan mouse untuk
berpindah halaman (display) atau memasukkan jawaban dari suatu latihan
yang diberikan oleh komputer. Interaktivitas yang komplek misalnya aktivitas di
dalam suatu simulasi sederhana di mana pengguna bisa mengubah-ubah suatu
variabel tertentu atau di dalam simulasi komplek di mana pengguna menggerakkan
suatu joystick untuk menirukan gerakan mengemudikan pesawat terbang.
Keunggulan multimedia di dalam interaktivitas adalah media ini secara
inheren mampu memaksa pengguna untuk berinteraksi dengan materi baik secara
fisik dan mental. Tentu saja kemampuan memaksa ini tergantung pada seberapa
efektif instruksi pembelajaran mampu menarik pengguna untuk mencoba secara
aktif pembelajaran yang disajikan. Sebagai contoh adalah program multimedia
pembelajaran yang berisi materi mengenai oscilloscope[1]
yang ditunjukkan pada gambar.6 di bawah ini. Dengan menggunakan multimedia pembelajaran pengguna akan
diajak secara langsung mencoba dan menggunakan simulasi oscilloscope
yang tersedia. Berbeda halnya jika materi yang sama disajikan dengan buku atau
video. Dalam hal ini pengguna hanya pasif (secara fisik) melihat bagaimana cara
menggunakan oscilloscope ditampilkan. Aktivitas mental ( pengguna
menyerap cara menggunakan dan mengatur oscilloscope) mungkin terjadi
akan tetapi aktivitas fisik (dalam hal ini mencoba sendiri cara mengatur oscilloscope)
tidak terjadi. Dengan kata hal lain – dalam hal suatu simulasi – dengan
menggunakan multimedia pembelajaran pengguna akan mencoba secara langsung
bagaimana sesuatu terjadi.
Selanjutnya Fenrich (1997) menyimpulkan keunggulan multimedia pembelajaran antara lain:
• siswa dapat belajar sesuai dengan
kemampuan , kesiapan dan keinginan mereka. Artinya pengguna sendirilah yang
mengontrol proses pembelajaran.
• siswa belajar dari tutor yang
sabar (komputer) yang menyesuaikan diri dengan kemampuan dari siswa.
• siswa akan terdorong untuk mengejar
pengetahuan dan memperoleh umpan balik yang seketika.
• siswa menghadapi suatu evaluasi yang
obyektif melalui keikutsertaannya dalam latihan/tes yang disediakan.
• siswa menikmati privasi di mana mereka
tak perlu malu saat melakukan kesalahan.
• Belajar saat kebutuhan muncul (“just-in-time”
learning).
• Belajar kapan saja mereka mau tanpa
terikat suatu waktu yang telah ditentukan.
Di samping itu, multimedia pembelajaran dapat juga unggul dalam hal:
· Memperbesar benda yang
sangat kecil dan tidak tampak oleh mata, seperti kuman, bakteri, electron.
· Memperkecil benda yang
sangat besar, yang tidak mungkin dihadirkan ke sekolah, seperti gajah, rumah,
gunung.
· Menyajikan benda atau
peristiwa yang kompleks, rumit dan berlangsung cepat atau lambat, seperti
sistem tubuh manusia, bekerjanya suatu mesin, beredarnya planet, berkembangnya
bunga.
· Menyajikan benda atau
peristiwa yang jauh, seperti bulan, bintang, salju.
· Menyajikan benda atau
peristiwa yang berbahaya, seperti letusan gunung berapi, harimau, racun.
· Meningkatkan daya
tarik dan perhatian siswa.
6. FORMAT MULTIMEDIA
PEMBELAJARAN
Dalam penyajiannya, multimedia pembelajaran dapat dikelompokkan menjadi
beberapa format, antara lain;
a. Tutorial
Materinya dilakukan secara tutorial, sebagaimana layaknya tutorial yang
dilakukan oleh guru atau instruktur. Informasi dilakukan dengan teks, gambar,
baik diam maupun bergerak. Selesai penyajian tayangan, diberikan serangkaian
pertanyaan untuk dievaluasi tingkat keberhasilan.
b. Drill dan Practice
Dimaksud untuk melatih pengguna sehingga memiliki kemahiran dalam suatu
keterampilan atau memperkuat penguasaan suatu konsep.
c. Simulasi
Mencoba menyamai proses dinamis yang terjadi di dunia nyata, misalnya
untuk mensimulasikan pesawat terbang, seolah-olah pengguna melakukan aktivitas
menerbangkan pesawat terbang.
Format ini mencoba memberikan pengalaman masalah dunia nyata yang
biasanya berhubungan dengan suatu resiko, seperti terjatuhnya pesawat terbang
tersebut.
d. Percobaan atau Eksperimen
Format ini mirip dengan simulasi, namun lebih ditujukan pada
kegiatan-kegiatan eksperimen, seperti kegiatan praktikum di laboratorium IPA,
biologi atau kimia.
Diharapkan pada akhirnya pengguna dapat menjelaskan suatu konsep atau
fenomena tertentu berdasarkan eksperimen yang mereka lakukan secara maya
tersebut.
e. Permainan:
Permainan yang disajikan tetap mengacu pada proses pembelajaran dan
dengan program multimedia berformat ini diharapkan terjadi aktivitas belajar
sambil bermain.
Aplikasi
Multimedia Dalam Pendidikan
Teknologi multimedia sejak
kebelakangan ini menjadi salah satu bahan penyelidikan yang menarik dalam
bidang pendidikan. Teknologi multimedia menjadi menarik kerana teknologi ini
baru diperkenalkan pada tahun 1990-an walaupun sebelumnya sistem CAL (Computer
Aided Learning) dan hiperteks masih terbatas dalam media yang terpisah-pisah
belum digabungkan seperti multimedia yang memiliki makna gabungan pelbagai
media; teks, suara imej, animasi dan video dalam satu perisian (Jacobs, 1992).
Perkembangan multimedia diawali dengan penyebaran CD-ROM pada kurun waktu 1980-an yang mengandungi muzik dan pengkalan data berupa hiperteks untuk keperluan menyimpan dan penyebaran maklumat. Teknologi CD-ROM memiliki kapasiti setoran sebanyak 1000 hingga 1200 megabytes. Oleh kerana kapasitinya ini maka CD-ROM menjadi salah satu tempat alternatif untuk menyimpan dan menyebarkan multimedia yang selalunya memerlukan kapaisiti setoran yang banyak. Kini, yang perlu diperhatikan adalah bagaimanamenjadi teknologi multimedia dapat bermanfaat bagi kemajuan pendidikan.
Kemajuan teknologi moden adalah saalah satu faktor yang turut mempengaruhi pembaharuan pesat berlaku dalam dunia pendidikan. Peranan teknologi semakin dirasakan oleh pelbagai sektor terutama sektor perniagaan, telekomunikasi, pentadbiran dan pendidikan. Dalam bidang pendidikan, kerajaan dan masyarakat awam telah memberikan perhatian mendalam tentang perkara tersebut kerana menyedari hakikat tentang peranan dan fungsi yang boleh dimainkan oleh teknologi dalam pendidikan. Mereka yakin bahawa teknologi boleh membantu mencapai matlamat dan tujuan pendidikan untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan bermakna. Yelland, N. et.all. (1997) mengatakan bahawa teknologi dapat memberi kesempatan kepada kanak-kanak untuk meningkatkan proses pembelajaran.
Multimedia boleh digunakan sebagai media pendidikan yang berkesan. Kelebihan multimedia berbanding dengan media-media lain adalah jelas. Multimedia mampu merangkumi pelbagai media: teks, suara, imej, grafik, dan animasi dalam satu persekitaran digital. Multimedia membolehkan interaktiviti dengan pengguna. Kewujudan multimedia dalam persekitaran pendidikan telah menunjukkan suatu perkembangan baru yang diharapkan mampu membantu dunia pendidikan menjadi lebih berkesan melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Bahkan kalau boleh untuk menarik minat pelajar mengguanakn strategi penyapaduan.
Sebagaimana media pendidikan lain, multimedia adalah alat, kaedah dan pendekatan yang digunakan untuk membuatkan komunikasi di antara guru dengan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. D’Lgnazio (bairley 1996) mengatakan bahawa multimedia adalah teknologi baru yang dapat memberikan banyak manfaat pembangunan kepada dunia pendidikan. Pembangunan yang dimaksudkan adalah pembelajaran yang dilaksanakan dengan cara mengumpulkan bahagian-bahagian tertentu yang bermakna dari kehidupan pelajar.Manfaat lain bermaksud pelajar yang terlibat dalam proses pembelajaran melalui pakej multimedia boleh mempelajari ilmu yang ada di dalamnya yang sesuai dengan minat, kesukaan, bakat, keperluan, pengetahuan dan emosinya.
Kemampuan multimedia memberi pengajaran secara persendirian (melalui sistem tutor peribadi) bukan bererti tiada pengajaran secara langsung daripada guru (orang dewasa). Pengajaran langsung daripada guru tetap dikekalkan tetapi pakej multimedia boleh menyenangkan pengajaran guru terutamanya guru tidak perlu mengulang penerangan jika pelajar tidak faham. Pakej boleh dilihat berulangkali sehingga pelajar faham. Selain daripada itu multimedia juga memberikan motivasi untuk belajar, memberikan penjelasan yang lebih berkesan dan lengkap terhadap sesuatu permasalahan. Ia juga memudahkan pelajar mengulangkaji , mengadakan latihan dan mengukur kemampuan kerana multimedia membolehkan pelajar untuk berinteraktif dengan pakej pembelajaran. Oleh itu kehadiran multimedia dalam proses pembelajaran sangat dirasakan manfaatnya. Bagi perancang pakej multimedia perlu mendalami rekabentuk pembelajaran agar pakej multimedia yang dibina lebih terarah dan terancang sesuai dengan objektif pengajaran yang telah ditetapkan.
Walaupun multimedia berperanan dalam proses pembelajaran bukan bermakna bahawa multimedia adalah penentu keberhasilan pembelajaran kerana masih banyak faktor yang menentukan keberhasilan pembelajaran antaranya; keadaan motivasi belajar, keadaan sosial, ekonomi dan pendidikan keluarga, situasi pada saat pembelajaran, kurikulum dan guru. DeVoogd & Kritt(1997) mengatakan multimedia tidak emngajar sebab yang mengajar ialah guru. Dalam penggunaan media, apabila seseorang pelajar faham dan cekap maka aktiviti akan berjalan dengan baik dan menguasai bahan pelajaran sedangkan apabila sebaliknya, maka media tersebut bukannya untuk mempermudah bahakan mungkin akan menghambat keberhasilan ; “Educational effectiveness does not depend on the medium but how it is used”(Strafold, 1994). Lebih jelas lagi Salomon (1979) menyatakan bahawa perbezaan media akan mempengaruhi tingkat pengetahuan seseorang. Beliau juga akan menegaskan bahawa perbezaan media akan diikuti dengan perbezaan pesanan yang disampaikan.
Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK)
Criswell(1989) mendefinisikan PBK sebagai penggunaan komputer dalam menyampaikan bahan pengajaran dengan melibatkan pelajar secara aktif. Pendek kata matlamat PBK ialah untuk mengajar. Mengajar bermakna menyampaikan pengajaran dengan menggunakan program komputer. Menurut Gagne dan Briggs (Wang dan Sleeman 1994) kemasyhuran komputer menjadi popular sebagi media pembelejaran kerana komputer memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh media pembelajaran yang lain sebelum zaman komputer. Di antara keistimewaan tersebut adalah:
Hubungan interaktif : Komputer membolehkan wujudnya hubungan di antara rangsangan dengan jawapan. Bahkan menurut Dublin (1984,1996) komputer dapat menumbuhkan inspirasi dan meningkatkan minat.
Pengulangan : Komputer membolehkan pengguna mengulangi apabila perlu untuk memperkuatkan lagi pembelajaran dan memperbaiki lagi ingatan. Dalam pengulangan amat diperlukan kebebasan dan kreativiti daripada para pelajar (Clements, 1994)
Maklumbalas dan peneguhan : Media komputer membolehkan pelajar memperoleh maklum balas terhadap pelajaran serta merta dan boleh memotivasikan pelajar dengan peneguhan positif yang diberi apabila pelajar memberikan jawapan.
Pelbagai kajian telah dijalankan untuk mengukur keberkesanan komputer sebagai media pembelajaran. Dari Hasil kajian lepas ada yang menyatakan bahawa PBK telah menunjukkan kesan positif terhadap pembelajaran dan ada juga yang menyatakan PBK menunjukkan kesan negatif. Namun secara keseluruhannya lebih banyak kajian yang menyatakan bahawa PBK memberi kesan yang posittif berbanding dengan pembelajaran yang menggunakan kaedah tradisional (wang dan Seleman 1194).
Kulik, Bergert dan William (1983) telah mengkaji keberkesanan penggunaan Pembelajaran Berbantukan Komputer terhadap 48 orang pelajar. Hasil kajiannya menunjukkan bahawa 39 orang pelajar yang menggunakan komputer memperoleh markah yang labih tinggi berbanding dengan pelajatr yang menggunakan kaedah tradisional. Kajian ini juga menyatakan bahawa bahawa Pembelajaran Berbantukan Komputer memiliki kelebihan 0.5 berbanding dengan pembelajaran dengan menggunakan kaedah tradisional.
Menurut hasil kajian Mathis, Smith dan Hansen (1970) terhadap sikap para pelajar Institusi Pengajian Tinggi, didapati bahawa pelajar memiliki sikap yang positif terhadap PBK apabila pelajar tidak mengalami kesukaran dari segi literasi komputer sedangkan bagi p[elajar yang mengalami kesukaran dalam literasi komputer mereka bersikap negatif terhadap PBK. Namun begitu, mereka masih menganggap bahawa PBK adalah lebih baik diikuti daripada tidak.
Magidson(1978) menyatakan bahawa sikap pelajar yang menggunakan PBK bagi pelajaran Bahasa Inggeris adalah lebih positif berbanding pelajar Biologi. Koch(1973) menyatakan PBK lebih berkesan dalam bidang bahasa asing daripada bidang sains. Suppes dan Morningstar(1969) mengkaji PBK dalam bidang bahasa Bahasa Russia mendapatinya lebih berkesan kerana ia lebih mudah diingat daripada bidang biologi dan Roblyer(1988) menyatakan bahawa dalam bidang matematik, bacaan dan kemahiran kognitif, hasilnya adalah sama antara PBK dengan kaedah tradisional.
Begitu dengan kajian yang dijalankan oleh Munir dan Halimah Badioze Zaman(1998) mengatakan abahwa multimedia amat berkesan dalam menggalakkkan kanak-kanak belajar membaca. Sedangkan dalam bidang sains, keberkesanan PBK adalah lebih baik dua kali ganda daripada pembelajaran dengan kaedah tradisional. Sebagai kesimpulan dari pelbagai kajian lepas dapatlah dinyatakan secara keseluruhannya bahawa kaedah PBK adalah lebih baik daripada kaedah tradisional (Wang & Seleman 1994).
Kesimpulan
Dunia pendidikan sangat mengharapkan kehadiran media pembelajaran yang bermutu tinggi untuk meningkatkan kulaiti pendidikan. Kehadiran media seperti ini tidak bermakna kehilangan peranan guru sebagai penentu jalan proses pengajaran dan pembelajaran. Namun, kehadiran media pembelajaran yang berkesan boleh membantu mempertingkatkanlagi mutu pengajaran dan pembelajaran. Kehadiran teknologi multimedia memberi harapan baru dalam era pendidikan kerana media pembelajaran ini mempunyai keupayaan yang tidak diperoleh oleh media lain sebelum ini.
Teknologi multimedia adalah salah satu media pembelajaran baru yang boleh digunakan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Ini adalah kerana multimedia menyepadukan pelbagai media; teks, suara, imej, grafik dan animasi. Selain daripada gabungan itu, satu lagi keistimewaannya yang utama ialah kebolehan interakviti. Ini dapat menarik minat pelajar serta menyokong perkembangan pelajar yang masih dalam intelensi dan kreativiti.
Perkembangan multimedia diawali dengan penyebaran CD-ROM pada kurun waktu 1980-an yang mengandungi muzik dan pengkalan data berupa hiperteks untuk keperluan menyimpan dan penyebaran maklumat. Teknologi CD-ROM memiliki kapasiti setoran sebanyak 1000 hingga 1200 megabytes. Oleh kerana kapasitinya ini maka CD-ROM menjadi salah satu tempat alternatif untuk menyimpan dan menyebarkan multimedia yang selalunya memerlukan kapaisiti setoran yang banyak. Kini, yang perlu diperhatikan adalah bagaimanamenjadi teknologi multimedia dapat bermanfaat bagi kemajuan pendidikan.
Kemajuan teknologi moden adalah saalah satu faktor yang turut mempengaruhi pembaharuan pesat berlaku dalam dunia pendidikan. Peranan teknologi semakin dirasakan oleh pelbagai sektor terutama sektor perniagaan, telekomunikasi, pentadbiran dan pendidikan. Dalam bidang pendidikan, kerajaan dan masyarakat awam telah memberikan perhatian mendalam tentang perkara tersebut kerana menyedari hakikat tentang peranan dan fungsi yang boleh dimainkan oleh teknologi dalam pendidikan. Mereka yakin bahawa teknologi boleh membantu mencapai matlamat dan tujuan pendidikan untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan bermakna. Yelland, N. et.all. (1997) mengatakan bahawa teknologi dapat memberi kesempatan kepada kanak-kanak untuk meningkatkan proses pembelajaran.
Multimedia boleh digunakan sebagai media pendidikan yang berkesan. Kelebihan multimedia berbanding dengan media-media lain adalah jelas. Multimedia mampu merangkumi pelbagai media: teks, suara, imej, grafik, dan animasi dalam satu persekitaran digital. Multimedia membolehkan interaktiviti dengan pengguna. Kewujudan multimedia dalam persekitaran pendidikan telah menunjukkan suatu perkembangan baru yang diharapkan mampu membantu dunia pendidikan menjadi lebih berkesan melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Bahkan kalau boleh untuk menarik minat pelajar mengguanakn strategi penyapaduan.
Sebagaimana media pendidikan lain, multimedia adalah alat, kaedah dan pendekatan yang digunakan untuk membuatkan komunikasi di antara guru dengan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. D’Lgnazio (bairley 1996) mengatakan bahawa multimedia adalah teknologi baru yang dapat memberikan banyak manfaat pembangunan kepada dunia pendidikan. Pembangunan yang dimaksudkan adalah pembelajaran yang dilaksanakan dengan cara mengumpulkan bahagian-bahagian tertentu yang bermakna dari kehidupan pelajar.Manfaat lain bermaksud pelajar yang terlibat dalam proses pembelajaran melalui pakej multimedia boleh mempelajari ilmu yang ada di dalamnya yang sesuai dengan minat, kesukaan, bakat, keperluan, pengetahuan dan emosinya.
Kemampuan multimedia memberi pengajaran secara persendirian (melalui sistem tutor peribadi) bukan bererti tiada pengajaran secara langsung daripada guru (orang dewasa). Pengajaran langsung daripada guru tetap dikekalkan tetapi pakej multimedia boleh menyenangkan pengajaran guru terutamanya guru tidak perlu mengulang penerangan jika pelajar tidak faham. Pakej boleh dilihat berulangkali sehingga pelajar faham. Selain daripada itu multimedia juga memberikan motivasi untuk belajar, memberikan penjelasan yang lebih berkesan dan lengkap terhadap sesuatu permasalahan. Ia juga memudahkan pelajar mengulangkaji , mengadakan latihan dan mengukur kemampuan kerana multimedia membolehkan pelajar untuk berinteraktif dengan pakej pembelajaran. Oleh itu kehadiran multimedia dalam proses pembelajaran sangat dirasakan manfaatnya. Bagi perancang pakej multimedia perlu mendalami rekabentuk pembelajaran agar pakej multimedia yang dibina lebih terarah dan terancang sesuai dengan objektif pengajaran yang telah ditetapkan.
Walaupun multimedia berperanan dalam proses pembelajaran bukan bermakna bahawa multimedia adalah penentu keberhasilan pembelajaran kerana masih banyak faktor yang menentukan keberhasilan pembelajaran antaranya; keadaan motivasi belajar, keadaan sosial, ekonomi dan pendidikan keluarga, situasi pada saat pembelajaran, kurikulum dan guru. DeVoogd & Kritt(1997) mengatakan multimedia tidak emngajar sebab yang mengajar ialah guru. Dalam penggunaan media, apabila seseorang pelajar faham dan cekap maka aktiviti akan berjalan dengan baik dan menguasai bahan pelajaran sedangkan apabila sebaliknya, maka media tersebut bukannya untuk mempermudah bahakan mungkin akan menghambat keberhasilan ; “Educational effectiveness does not depend on the medium but how it is used”(Strafold, 1994). Lebih jelas lagi Salomon (1979) menyatakan bahawa perbezaan media akan mempengaruhi tingkat pengetahuan seseorang. Beliau juga akan menegaskan bahawa perbezaan media akan diikuti dengan perbezaan pesanan yang disampaikan.
Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK)
Criswell(1989) mendefinisikan PBK sebagai penggunaan komputer dalam menyampaikan bahan pengajaran dengan melibatkan pelajar secara aktif. Pendek kata matlamat PBK ialah untuk mengajar. Mengajar bermakna menyampaikan pengajaran dengan menggunakan program komputer. Menurut Gagne dan Briggs (Wang dan Sleeman 1994) kemasyhuran komputer menjadi popular sebagi media pembelejaran kerana komputer memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh media pembelajaran yang lain sebelum zaman komputer. Di antara keistimewaan tersebut adalah:
Hubungan interaktif : Komputer membolehkan wujudnya hubungan di antara rangsangan dengan jawapan. Bahkan menurut Dublin (1984,1996) komputer dapat menumbuhkan inspirasi dan meningkatkan minat.
Pengulangan : Komputer membolehkan pengguna mengulangi apabila perlu untuk memperkuatkan lagi pembelajaran dan memperbaiki lagi ingatan. Dalam pengulangan amat diperlukan kebebasan dan kreativiti daripada para pelajar (Clements, 1994)
Maklumbalas dan peneguhan : Media komputer membolehkan pelajar memperoleh maklum balas terhadap pelajaran serta merta dan boleh memotivasikan pelajar dengan peneguhan positif yang diberi apabila pelajar memberikan jawapan.
Pelbagai kajian telah dijalankan untuk mengukur keberkesanan komputer sebagai media pembelajaran. Dari Hasil kajian lepas ada yang menyatakan bahawa PBK telah menunjukkan kesan positif terhadap pembelajaran dan ada juga yang menyatakan PBK menunjukkan kesan negatif. Namun secara keseluruhannya lebih banyak kajian yang menyatakan bahawa PBK memberi kesan yang posittif berbanding dengan pembelajaran yang menggunakan kaedah tradisional (wang dan Seleman 1194).
Kulik, Bergert dan William (1983) telah mengkaji keberkesanan penggunaan Pembelajaran Berbantukan Komputer terhadap 48 orang pelajar. Hasil kajiannya menunjukkan bahawa 39 orang pelajar yang menggunakan komputer memperoleh markah yang labih tinggi berbanding dengan pelajatr yang menggunakan kaedah tradisional. Kajian ini juga menyatakan bahawa bahawa Pembelajaran Berbantukan Komputer memiliki kelebihan 0.5 berbanding dengan pembelajaran dengan menggunakan kaedah tradisional.
Menurut hasil kajian Mathis, Smith dan Hansen (1970) terhadap sikap para pelajar Institusi Pengajian Tinggi, didapati bahawa pelajar memiliki sikap yang positif terhadap PBK apabila pelajar tidak mengalami kesukaran dari segi literasi komputer sedangkan bagi p[elajar yang mengalami kesukaran dalam literasi komputer mereka bersikap negatif terhadap PBK. Namun begitu, mereka masih menganggap bahawa PBK adalah lebih baik diikuti daripada tidak.
Magidson(1978) menyatakan bahawa sikap pelajar yang menggunakan PBK bagi pelajaran Bahasa Inggeris adalah lebih positif berbanding pelajar Biologi. Koch(1973) menyatakan PBK lebih berkesan dalam bidang bahasa asing daripada bidang sains. Suppes dan Morningstar(1969) mengkaji PBK dalam bidang bahasa Bahasa Russia mendapatinya lebih berkesan kerana ia lebih mudah diingat daripada bidang biologi dan Roblyer(1988) menyatakan bahawa dalam bidang matematik, bacaan dan kemahiran kognitif, hasilnya adalah sama antara PBK dengan kaedah tradisional.
Begitu dengan kajian yang dijalankan oleh Munir dan Halimah Badioze Zaman(1998) mengatakan abahwa multimedia amat berkesan dalam menggalakkkan kanak-kanak belajar membaca. Sedangkan dalam bidang sains, keberkesanan PBK adalah lebih baik dua kali ganda daripada pembelajaran dengan kaedah tradisional. Sebagai kesimpulan dari pelbagai kajian lepas dapatlah dinyatakan secara keseluruhannya bahawa kaedah PBK adalah lebih baik daripada kaedah tradisional (Wang & Seleman 1994).
Kesimpulan
Dunia pendidikan sangat mengharapkan kehadiran media pembelajaran yang bermutu tinggi untuk meningkatkan kulaiti pendidikan. Kehadiran media seperti ini tidak bermakna kehilangan peranan guru sebagai penentu jalan proses pengajaran dan pembelajaran. Namun, kehadiran media pembelajaran yang berkesan boleh membantu mempertingkatkanlagi mutu pengajaran dan pembelajaran. Kehadiran teknologi multimedia memberi harapan baru dalam era pendidikan kerana media pembelajaran ini mempunyai keupayaan yang tidak diperoleh oleh media lain sebelum ini.
Teknologi multimedia adalah salah satu media pembelajaran baru yang boleh digunakan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Ini adalah kerana multimedia menyepadukan pelbagai media; teks, suara, imej, grafik dan animasi. Selain daripada gabungan itu, satu lagi keistimewaannya yang utama ialah kebolehan interakviti. Ini dapat menarik minat pelajar serta menyokong perkembangan pelajar yang masih dalam intelensi dan kreativiti.
No comments:
Post a Comment