1) PENDAHULUAN
Aqidah adalah merupakan
bekalan hidup yang paling berharga bagi seluruh manusia. Kejayaan dan
kebahagiaan mereka di dunia ini dan di akhirat nanti sangat bergantung kepada
kesucian dan kemurnian aqidahnya. Apabila aqidah dan keimanannya murni, suci
dan benar selari dengan apa yang diajarkan Allah Ta’ala dan disampaikan
Rasul-Nya, maka dia akan mendapatkan kemenangan di muka bumi dan kejayaan di
akhirat kelak, namun sebaliknya apabila keimanan dan aqidahnya menyeleweng dan
menyimpang, maka dukacitalah yang akan menjadi bahagiannya.
Sesungguhnya perjuangan
menjaga dan memelihara kesucian di sisi Allah Ta’ala. Oleh itu, para ulama di
sepanjang sejarah Islam telah berjuang membela dan menjaga kesucian aqidah dari
pelbagai usaha pihak-pihak tertentu yang hendak menggugat dan mengotori
kesucian aqidah Islamiah.
Menurut
pegangan Ahlus Sunnah wal Jama’ah, iman seseorang itu boleh bertambah dan boleh
berkurang. Maka demikianlah juga akidah seseorang muslim itu, ia boleh menjadi
utuh dan mantap, atau menjadi longgar dan lemah. Faktor kekuatan atau kelemahan
akidah seseorang itu boleh dipengaruhi oleh ilmu pengetahuan yang dimiliki,
pendidikan yang diterima atau persekitaran yang dialaminya.
Sepanjang
sejarah perkembangan Islam, khususnya selepas era al-Salafussoleh (Sahabat,
Tabi’in dan Tabi’i al-Tabi’in radhiallahu ‘anhum), ajaran-ajaran
menyeleweng mula menular dalam masyarakat Islam. Ini disebabkan masyarakat
Islam yang telah meluas dan besar kapasitinya di zaman itu rentetan daripada
peluasan wilayah pemerintahan Islam, telah terencat ilmu dan pendidikan yang
diturunkan oleh Nabi s.a.w. kepada generasi yang pertama, iaitu para Sahabat.
Tidak semua ilmu wahyu yang baginda sampaikan kepada generasi pertama itu boleh
sampai kepada generasi yang seterusnya. Hal ini telah digambarkan oleh baginda
sendiri dalam sabdanya:
"خَيْرُ القُرُونِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِيْنَ
يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ يَأْتِيْ أَقْوَامٌ تَسْبِقُ
شَهَادَةُ أَحَدِهِمْ يَمِيْنَهُ وَيَمِيْنُهُ شَهَادَتَهُ"
(رواه البخاري
ومسلم عن عبدالله بن مسعود)
Maksudnya:
“Sebaik-baik
generasi adalah generasiku ini, kemudian generasi yang mengikuti mereka,
seterusnya generasi yang mengikuti generasi itu. Selepas itu akan lahir
kaum-kaum yang persaksian
salah seorang daripada mereka mendahului sumpahnya, sumpahnya mendahului
persaksiannya.” (Hadis riwayat
al-Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin Mas’ud r.a.)
Jika
kita membuka buku-buku sejarah Islam, kita akan bertemu dengan
kumpulan-kumpulan yang bernama al-Khawarij, al-Mu’tazilah, al-Murji’ah,
al-Qadariyyah, al-Isma’iliyyah, al-Fatimiyyah, al-Zanadiqah dan sebagainya
lagi. Mereka ini muncul dengan berbagai-bagai pendekatan sama ada politik
kemudian terjurus kepada akidah, akidah kemudian politik, akidah semata-mata,
tasawuf tariqat, kepura-puraan (munafiq) atau lain-lain lagi. Para ulama yang
mendokong panji-panji al-Quran dan Sunnah telah berjuang bermati-matian untuk
mematahkan hujjah mereka melalui pendekatan Ahlus Sunnah wal Jama’ah khususnya
dalam tulisan-tulisan mereka yang diabadikan dalam kitab-kitab besar yang boleh
dibaca hingga ke hari ini. Mereka telah mendisiplinkan perbahasan berkenaan
puak-puak menyeleweng ini sebagai disiplin ilmu al-Firaq wal Milal wal Ahwa’
(Ilmu Puak, Ajaran dan Hawa Nafsu).
Zaman
kita ini juga tidak terkecuali daripada ancaman puak dan ajaran yang
menyeleweng ini. Di antara ajaran ini ada yang meresap dari luar sempadan
geografi kita seperti Qadyani, Bahai, Syi’ah, ajaran anti-hadis Rashad Khalifa,
Black Metal dan lain-lain. Manakala ada juga ajaran menyeleweng yang muncul di
kalangan kita sendiri tanpa pengaruh dari luar seperti ajaran Ayah Pin, Hasan
Anak Harimau dan lain-lain lagi.
Oleh
yang demikian, sekiranya seseorang
itu tidak mempunyai aqidah atau pegangan yang murni kepada Tuhan yang maha esa,
maka pincanglah seluruh kehidupannya. Lahirlah individu muslim yang hanya pada
nama, masyarakat yang buta dek kelalaian
dalam pentarbiahan celikan aqidah. Negara akan menjadi mundur akibat tiada
pegangan yang kukuh. Ibarat sebatang pokok yang rosak akarnya, maka rosaklah
buahnya. Di dalam kerja kursus ini akan saya cuba rungkaikan satu persatu
mengenai aqidah dalam pembentukan masyarakat pada hari ini.
2) KONSEP AQIDAH
2.1
DEFINISI AQIDAH
Perkataan akidah berasal dari perkataan bahasa
Arab iaitu ‘aqada yang bererti ikatan atau simpulan. Perkataan ini juga
digunakan pada sesuatu yang maknawi seperti akad nikah dan akad jual beli. Dari
ikatan atau simpulan yang maknawi ini maka lahirlah akidah iaitu ikatan atau
simpulan khusus dalam kepercayaan. Sementara dari segi istilah, akidah bermaksud
kepercayaan yang terikat erat dan tersimpul kuat dalam jiwa seseorang sehingga
tidak mungkin tercerai atau terurai. Akidah menurut istilah syara’ pula
bermaksud kepercayaan atau keimanan kepada hakikat-hakikat atau nilai-nilai
yang mutlak, yang tetap dan kekal, yang pasti dan hakiki, yang kudus dan suci
seperti yang diwajibkan oleh syara’ iaitu beriman kepada Allah S.W.T,
rukun-rukun Iman, rukun-rukun Islam dan perkara-perkara ghaibiyyat.
2.1(1) Pengertian Aqidah Secara Bahasa (Etimologi) :
Perkataan aqidah diambil dari kata dasar
"al-‘aqdu" iaitu ar-rabth (ikatan), al-Ibraam
(pengesahan), al-ihkam (penguatan), at-tawatstsuq (menjadi kukuh,
kuat), asy-syaddu biquwwah (pengikatan dengan kuat), at-tamaasuk (pengokohan)
dan al-itsbaatu (penetapan). Di antaranya juga mempunyai erti al-yaqiin (keyakinan) dan al-jazmu
(penetapan).
"Al-‘Aqdu" (ikatan) lawan kata dari al-hallu
(penguraian, pelepasan). Dan kata tersebut diambil dari kata kerja: "
‘Aqadahu" "Ya'qiduhu" (mengikatnya), " ‘Aqdan" (ikatan
sumpah), dan " ‘Uqdatun Nikah" (ikatan menikah). Allah Ta'ala
berfirman,
"Allah
tidak menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk
bersumpah), tetapi dia menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpah yang kamu
sengaja ..."
(Al-Maa-idah : 89).
Aqidah ertinya ketetapan yang tidak ada
keraguan pada orang yang mengambil keputusan. Sedang pengertian aqidah dalam
agama maksudnya adalah berkaitan dengan keyakinan bukan perbuatan. Seperti
aqidah dengan adanya Allah dan diutusnya pada Rasul. Bentuk jamak dari aqidah
adalah aqa-id. Jadi kesimpulannya, apa yang telah menjadi ketetapan hati
seorang secara pasti adalah aqidah; baik itu benar ataupun salah.
2.1(2) Pengertian Aqidah Secara Istilah
(Terminologi)
Dalam
terminologi al-Quran, aqidah dipanggil ‘Imaan’ (ايمان) atau kepercayaan, iaitu kepercayaan dengan penuh yakin
terhadap hal-hal al-sam’iyyaat (fakta-fakta yang hanya boleh
diketahui melalui wahyu, bukan melalui sains). Pokok perbicaraan atau objek
kepercayaan dalam al-Quran terkandung dalan rukun iman yang enam, iaitu percaya
kepada Allah, malaikat, kitab, rasul, hari akhirat qadar baik dan buruk. Aqidah
pada umumnya adalah merupakan perkara yang wajib dibenarkan oleh hati dan jiwa
menjadi tenteram terhadapnya sehingga lahirnya satu keyakinan yang kukuh tanpa
digoncang atau dicampuri oleh sebarang syak keraguan.
Dalam
erti kata lain, keimanan yang pasti tidak terkandung suatu keraguan apapun pada
orang yang menyakininya dan harus sesuai dengan kenyataannya; yang tidak
menerima keraguan atau prasangka. Jika hal tersebut tidak sampai pada singkat keyakinan yang kukuh, maka
tidak dinamakan aqidah. Ia dinamakan aqidah, kerana orang itu mengikat hatinya
diatas hal tersebut.
2.1(3) Aqidah Islamiyyah:
Aqidah Islamiyyah adalah keimanan yang pasti
teguh dengan Rububiyyah Allah Ta'ala, Uluhiyyah-Nya, para Rasul-Nya, hari
Kiamat, takdir baik mahupun buruk, semua yang terdapat dalam masalah yang
ghaib, pokok-pokok agama dan apa yang sudah disepakati oleh Salafush Shalih
dengan ketundukkan yang bulat kepada Allah Ta'ala baik dalam perintah-Nya,
hukum-Nya maupun ketaatan kepada-Nya serta meneladani Rasulullah SAW.
Jika disebutkan secara mutlak, maka yang
dimaksudkan adalah aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah, karena itulah pemahaman
Islam yang telah diredhai oleh Allah sebagai agama bagi hamba-Nya. Aqidah
Islamiyyh adalah aqidah tiga generasi pertama yang dimuliakan iaitu generasi
sahabat, Tabi'in dan orang yang mengikuti mereka dengan baik.
2.1(4) Nama lain Aqidah Islamiyyah:
Menurut Ahlus Sunnah wal Jama'ah, sinonimnya
aqidah Islamiyyah mempunyai nama lain, di antaranya, at-Tauhid, as-Sunnah, Usuluddiin,
al-Fiqbul Akbar, Asy-Syari'iah dan al-Iman. Nama-nama itulah yang terkenal
menurut Ahli Sunnah dalam ilmu ‘aqidah.
Aqidah dalam islam merupakan
perkara asas atau usul di mana tubuh cabang-cabang syariat darinya. Syariat
pula ialah amalan-amalan yang berupa ibadat dan muamalat yang dianjurkan Islam
hasil dari aqidah tersebut. Dengan sebab inilah ilmu aqidah itu juga dinamakan
sebagai ilmu usuluddin atau yang bermaksud ilmu usul agama.
Oleh
itu, di dalam agama Islam aqidah itu merupakan suatu perkara yang telah
ditetapkan malah wajib bagi pegangan aqidah itu disertakan dengan kepercayaan
dan keyakinan yang kukuh tanpa sebarang syak. Timbulnya sebarang syak merupakan
suatu keraguan (dzan) dan bukan aqidah. Dalilnya adalah seperti firman Allah
S.W.T. dalam ayat-ayat berikut:
(a) Surah Al-Baqarah ayat 1 dan 2 yang
bermaksud:
“Alif laam miim.
Kitab (Al-Quran) ini yang tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi orang-orang
yang bertakwa”.
Perlu
ditegaskan di sini juga bahawa masalah-masalah aqidah yang wajib diiktiqadkan
merupakan perkara-perkara ghaib yang tiada dapat disaksikan dengan mata
sepertimana yang diterangkan oleh Allah S.W.T. dalam memuji orang-orang yang beriman
dalam Surah Al-Baqarah ayat 3 yang bermaksud:
“Mereka
yang beriman dengan (perkara-perkara) ghaib”.
Sehubungan ini kita dapati bahawa dalam
rukun iman menyatakan Allah S.W.T. itu ghaib dan begitu juga para malaikat,
hari akhirat, qada’ dan qadar adalah perkara-perkara ghaib. Meskipun para rasul
dan kitab-kitab dapat disaksikan atau dilihat tetapi apa yang sebenarnya
dikehendaki dalam konteks keimanan terhadap Allah S.W.T. ialah hakikat
bahawasanya para rasul itu adalah utusan dari Allah S.W.T. dan begitu juga
kitab-kitab adalah diturunkan oleh Allah S.W.T.
ini semuanya adalah perkara ghaib.
3) SYAHADAH
3.1 PENGERTIAN SYAHADAH DAN TUNTUTANNYA.
Syahadah (شَهَادَةٌ) dalam bahasa Arab
bermakna perkhabaran tentang apa yang telah dilihat dan pengakuan tentang
perkara yang telah diketahui. Dari segi penggunaannya dalam bahasa Arab,
perkataan syahadah juga boleh digunakan untuk sijil atau apa-apa sahaja surat
yang mengandungi keterangan-keterangan dan akuan. Perkataan 'Syahadah' juga
mengandungi maksud: ikrar dan pengakuan serta keyakinan. Syahadah yang akan
kita bincangkan di sini adalah penyaksian, pengakuan dan keyakinan pada Dua
Kalimah Syahadah yang menjadi syarat untuk seseorang itu memeluk agama Islam. “Aku
bersaksi bahawa tiada tuhan (yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya)
melainkan ALLAH dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah Pesuruh Allah”.
3.1(1)
Syahadah Kepada Allah SWT
Syahadah ini bermaksud mentauhidkan Allah
dengan tauhid Rububiyyah, tauhid Uluhiyyah, tauhid al Asma’, as Sifah wa al
Af`al serta tidak menghadapkan sembahan kepada sesuatu yang lain selain dari
Allah SWT. Di dalam kalimah La Ilaha Illallah terdapat dua perkara rukun iaitu
nafi (penafian) dan ithbat ( penegasan ). Nafi dapat diperhatikan pada kalimah
( La Ilaha ) yang bererti menolak sebarang bentuk pengabdian selain daripada
Allah. Penegasannya dapat diperhatikan pada kalimah ( Illallah ) yang bererti
menegaskan tentang hakikat ketuhanan Tuhan yang maha Esa lagi tunggal ( Allah
).
3.1(2)
Syahadah Kepada Rasul SAW
Syahadah ini bermaksud ikrar dan tasdiq dengan
segala syariat yang dibawa oleh Nabi atau Rasulullah SAW dan segala
pemberitahuan mengenai perkara ghaib semuanya datang dari Allah serta menerima
semua akhlak dan sifat kerasulan seperti siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Syahadah
ini merupakan teras Islam yang kedua. Syahadah ini menuntut manusia mengetahui,
membenar dan meyakini bahawa Nabi Muhammad SAW adalah Rasulullah serta
membuktikannya dengan perkataan dan perbuatan secara sekaligus.
Pembuktian dengan perkataan ialah melafazkan
kalimah syahadah itu dengan lidah. Manakala pembuktian dengan perbuatan ialah
menegakkan tingkah laku dan seluruh tindak tanduk yang bersesuaian dengan
ajaran Nabi Muhammad SAW serta menurut jejak langkah baginda. Tugas Rasulullah
SAW adalah untuk memberitahu kepada manusia bahawa Allah SWT adalah penciptanya
yang layak disembah dan Dialah yang meletakkan manusia ke jalan yang lurus.
Dengan keyakinan ini barulah manusia dapat sampai ke jalan kebahagiaan dan
kesempurnaan sebenar.
Sebagai kesimpulannya,
adalah tidak sepatutnya manusia mengingkari rasul Allah . Firman Allah SWT
dalam Surah al-An’am ayat 91. Maksudnya
:
“Dan mereka tidak
menghormati Allah dengan penghormatan yang sewajarnya ketika mana mereka
berkata : Allah tidak menurunkan sesuatu pun untuk manusia.”
3.2 PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN
SYAHADAH.
Perkara yang
menyebabkan rosaknya iman dan Islam itu terbahagi kepada tiga bahagian:
Pertama: Iktikad.
Kepercayaan yang bertentangan dengan dasar
Islam iaitu, contohnya:
1. Iktikad bahawa alam ini qadim, tidak ada pencipta atau alam ini kekal
selama-lamanya.
2. Iktikad bahawa pencipta alam ini baru, atau menyerupai mana-mana jenis
makhluk atau bersifat dengan sifat-sifat baru ataupun mempunyai anak isteri
atau berbilang-bilang atau menerima mati.
3. Iktikad menafikan kebenaran apa yang
disampaikan oleh Rasulullah SAW. Iktikad bahawa Rasulullah SAW sebenar ialah
yang disebutkan sebagai Muhammad batin, bukan Muhammad yang zahir, atau iktikad
bahawa kerasulan Nabi Muhammad SAW hanya untuk orang-orang Arab sahaja, atau
iktikad bahawa hukum-hukum Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW ialah
hukum-hukum yang lapok dan tidak praktikal untuk digunakan pada zaman moden.
Kedua: Perkataan.
Iaitu tiap-tiap yang mencaci, menghina,
merendah-rendah, mengejek dan mempermain-mainkan nama Allah, sifatNya,
malaikat-malaikatNya, rasul-rasulNya, kitab-kitabNya, ayat-ayatNya dan
hukum-hukumNya serta hukum-hukum yang diterang oleh RasulNya. Juga perkataan
yang menolak, menafi dan mengingkari segala perkara yang sekata alim ulama’
mengistinbatkannya atau menafikannya serta diketahui oleh orang ramai bahawa
perkara itu dari agama.
Ketiga: Perbuatan.
Ketiga: Perbuatan.
1. Tiap-tiap perbuatan dilakukan untuk
menghormati dan mengagungkan mana-mana makhluk dengan cara yang ditentukan
hanya untuk membesar dan mengagungkan Allah, seperti sujud kepada makhluk
walaupun tidak dengan niat menghormatinya sama seperti Tuhan atau tunduk kepada
mana-mana makhluk sehingga sampai kepada had sekurang-kurangnya rukuk
sembahyang dengan tujuan menghormatinya seperti menghormati Allah.
2. Melakukan upacara ibadat terhadap sesuatu makhluk yang disembah oleh orang-orang kafir menurut upacara yang mereka lakukan.
3. Melakukan mana-mana cara ibadat terhadap
yang lain dari Allah. Di antara contoh-contohnya perbuatan seperti yang
dinyatakan di atas ialah menyembah berhala, bertenung nasib, murtad dan
lain-lain lagi.
3.2(1) Perkara yang membatalkan syahadah
Di antara perkara-perkara yang boleh
membatalkan aqidah adalah seperti berikut:
1. Bertawakkal dan bergantung kepada
selain Allah Bergantung kepada sebab-sebab dan melupakan bahawa yang
mengizinkan sebab itu berkesan adalah Allah, dikira maksiat. Bergantung kepada
sebab dan yakin pula bahawa sebab-sebab itu tidak ada hubungan dengan Allah,
maka dikira syirik dan merosakkan syahadah. Di dalam Al-Quran banyak disebutkan
tentang masalah ini. Firman Allah. Maksudnya :
“Dan tidak ada
pertolongan melainkan dari pihak Allah yang Maha Gagah lagi Maha Bijaksana menyembuhkan.”
(Ali-‘Imran: 126)
2. Mengingkari nikmat Allah, sama ada
nikmat yang kelihatan atau tidak, mudah difikirkan atau memerlukan penelitian
khusus.Firman Allah: Maksudnya:
“Dia memberikan kamu
daripada setiap apa yang kamu minta, dan jika kamu menghitung nikmatNya, kamu
tidak akan mampu menghitungNya. Sesungguhnya manusia itu amat zalim lagi
kufur.”(Ibrahim: 34)
3. Bekerja atau berkhidmat dengan tujuan
selain Allah. Hal ini sangat dimurkai oleh Allah.
Firman Allah:Maksudnya :“Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan sekelian alam.” (Al-An’aam: 162) Berdasarkan ayat tersebut, ditegaskan dengan penuh yakin bahawa tidak ada ibadat atau perhambaan yang ditujukan kecuali kepada Allah.
Firman Allah:Maksudnya :“Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan sekelian alam.” (Al-An’aam: 162) Berdasarkan ayat tersebut, ditegaskan dengan penuh yakin bahawa tidak ada ibadat atau perhambaan yang ditujukan kecuali kepada Allah.
4. Membuat undang-undang menurut
kemahuan manusia, bukan menurut kehendak dan ketentuan yang telah digariskan
oleh Allah. Perbuatan seperti ini dikira melawan Allah, kerana Allahlah yang
mempunyai hak menentukan undang-undang bagi kehidupan manusia, sama ada halal
atau haram, kehakiman atau segala bentuk perintah dan larangan.
Firman Allah: Maksudnya :
Firman Allah: Maksudnya :
“Bukankah semua ciptaan
dan kekuasaan itu kepunyaanNya ? Maha Tinggi Allah Pengurus sekalian alan.”
(Al-A’raf: 54)
5. Mentaati selain Allah tanpa
keredhaanNya Antara lain bermakna syahadah ialah “Tidak ada yang layak dipatuhi
melainkan Allah.” Taat yang dibenarkan dan dikehendaki oleh Allah ialah taat
kepada RasulNya. Ini disebabkan mentaati Rasul bermakna mentaati Allah.
Firman Allah:Maksudnya:
“Sesiapa yang mentaati Rasul, maka ia mentaati
Allah.” (An-Nisa’: 80)
Taat kepada pemimpin atau pemerintah
hanya dibenarkan selagi mereka tetap mematuhi dan melaksanakan Kitab Allah dan
Sunnah Rasulullah. Jika mereka telah keluar dari keduanya, maka tidak boleh
taat kepada mereka.
4) RUKUN IMAN
Perkara yang menjadi asas atau pokok keimanan
dalam Islam dikenali sebagai rukun-rukun Iman ialah enam perkara sebagaimana
firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
"Rasulullah
telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga
orang yang beriman, semuanya beriman kepada Allah swt, Malaikat-MalaikatNya,
Kitab-KitabNya dan Rasul-RasulNya".
(al-Baqarah : 285)
Dalam menjelaskan definisi akidah ada disebut
perkataan kepercayaan atau keimanan. Ini disebabkan Iman merupakan unsur utama
kepada akidah. Iman ialah perkataan Arab yang bererti percaya yang merangkumi
ikrar (pengakuan) dengan lidah, membenarkan dengan hati dan mempraktikkan
dengan perbuatan. Ini adalah berdasarkan sebuah hadis yang bermaksud :
"Iman itu ialah mengaku dengan lidah, membenarkan di dalam hati dan
beramal dengan anggota".
(al-Hadis)
(al-Hadis)
Walaupun iman itu merupakan peranan hati yang
tidak diketahui oleh orang lain selain dari dirinya sendiri dan Allah swt namun
dapat diketahui oleh orang melalui bukti-bukti amalan. Iman tidak pernah
berkompromi atau bersekongkol dengan kejahatan dan maksiat. Sebaliknya iman
yang mantap di dada merupakan pendorong ke arah kerja-kerja yang sesuai dan
secucuk dengan kehendak dan tuntutan iman itu sendiri. Firman
Allah swt yang bermaksud:
"Sesungguhnya orang-orang mukmin yang beriman
kepada Allah swt dan RasulNya kemudian mereka tidak ragu-ragu".
(al-Hujurat : 15)
Firman
Allah swt lagi yang bermaksud:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu
apabila disebut nama Allah swt maka terasa gerunlah hati mereka dan apabila
dibaca kepada mereka ayat-ayat Allah swt, bertambahlah iman mereka dan kepada
tuhan sahaja mereka bertawakkal. Mereka mendirikan solat, membelanjakan
daripada apa yang kami beri rezki kepada mereka. Mereka itulah orang-orang yang
beriman dengan sebenar-benarnya".
(al-Anfal : 2-4)
(al-Anfal : 2-4)
Perkara yang menjadi asas atau pokok keimanan dalam Islam juga
dikenali sebagai rukun-rukun Iman iaitu sebanyak enam perkara :
·
Pertama : Beriman kepada Allah swt.
·
Kedua : Beriman kepada Malaikat.
·
Ketiga : Beriman kepada kitab-kitab.
·
Keempat : Beriman kepada Rasul-Rasul.
·
Kelima : Beriman kepada Hari
Kiamat.
·
Keenam : Beriman kepada Qada"
dan Qadar.
4.1 Hubungan Iman dan Islam
Iman
dengan makna tasdiq juga dinamakan akidah di mana rahsianya tidak diketahui
sesiapa melainkan orang berkenaan dan Allah swt. Namun demikian manusia
mempunyai sifat-sifat lahiriah yang dapat dilihat melalui tingkah laku manusia
sama ada melalui percakapan atau perbuatan. Inilah yang menjadi ukuran keimanan
seseorang. Adapun segala yang tersirat di dalam hatinya terserah kepada Allah
swt. Iman yang melahirkan penyerahan diri kepada Allah itu juga disebut sebagai
Islam. Ini bermaksud seseorang yang beriman hendaklah menyerah diri kepada
Allah swt dengan menerima segala hukum dan syariat yang diturunkan Ilahi.
Penyerahan dan penerimaan ini berlaku dengan dua perkara iaitu
(i) dengan kepercayaan dan pegangan hati yang dinamakan Iman (akidah)
dan
(ii) melalui sifat-sifat lahiriah iaitu melalui perkataan dan
perbuatan (amalan) dinamakan Islam. Nabi Muhammad saw telah juga menunjukkan
penggunaan kalimah Iman dalam pengertian amal sebagaimana sabdanya yang
bermaksud :
"Iman terbahagi
lebih enam puluh bahagian, yang paling tinggi ialah mengucap kalimah
"Lailahaillallah" dan yang paling rendah ialah membunag benda-benda
yang boleh menyakitkan orang di jalan". (Riwayat
Muslim)
Oleh
yang demikian jelas di sini Iman dan Islam mempunyai hubungan yang rapat dan
tidak mungkin dipisahkan. Islam umpama pohon, sementara Iman pula umpama akar
sesepohon kayu. Kesuburan dan kekuatan akar pokok tersebut dapat dilihat dengan
kesuburan pokok pada daun, ranting dan dahannya.
Kesimpulannya Iman itu melambangkan sesuatu
yang batin sementara Islam melambangkan sesuatu yang zahir. Oleh itu iman dan
Islam tidak boleh dipisahkan. Islam umpama pokok sementara Iman umpama akar.
Ibadat solat merupakan batang kepada pokok itu sementara beriman kepada Allah
swt merupakan akar tunjangnya di mana ia menjadi teras keimanan seseorang.
Pemisahan Iman dan Islam samalah kita memisahkan pokok dari akarnya.
5) KEROSAKKAN AQIDAH
Pada zaman sekarang, kita dapat lihat
berlakunya kerosakan aqidah yang melampau sehinggakan perkara tersebut tidak
mampu diterima oleh akal fikiran. Kenyataan-kenyataan yang keluar dari
mulut-mulut yang seolah-olah tidak mengerti akan maksud aqidah yang sebenar.
Pengakuan diri sebagai Tuhan dan Rasul kepada umat akhir zaman dilakukan tanpa
berasa segan kepada manusia sekitarnya. Diri kita berasa seolah-olah kembali
kepada zaman firaun semula. Apa tidaknya, pengakuan seorang manusia yang lemah
sebagai tuhan telah berlaku di zaman ini. Inilah kerosakan aqidah yang paling
nyata.
Sebagaimana
contoh-contoh yang telah diutarakan di bahagian hadapan esei ini, kita dapat
lihat betapa tipisnya iman seseorang sehinggakan ada yang tergadai maruah
keimanan yang telah diterap sejak kecil. Di sini, kita dapat lihat beberapa
contoh kerosakan aqidah yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita. Antaranya:
(1)
Mengaku Allah menjelma di dalam diri.
(2)
Mendakwa atau mengaku dirinya sebagai wakil Nabi yang boleh memberi syafaat
kepada muridnya.
(3)
Mendakwa ajaran atau tarikatnya yang diamal sekarang diambil terus dari
Rasulullah s.a.w. secara jaga (Yaqazah).
(4)
Mengaku dan mempercayai bahawa seseorang itu boleh berhubung dengan Allah
melalui Nur Muhammad yang berada di dalam dirinya dan dengan demikian didakwa
pasti masuk syurga.
(5)
Memansuhkan syariat-syariat Islam seperti sembahyang, puasa, haji dan membuat
syariat baru atau menganggapkan bila sampai kepada hakikat maka tidak perlu
lagi syariat.
(6)
Meninggalkan sembahyang Jumaat kerana mengamalkan suluk.
(7)
Mendakwa bahawa ibadat haji tidak semestinya ditunaikan di Mekah, tetapi boleh
ditunaikan di tempat-tempat yang lain.
(8)
Mengubah dengan sengaja ayat Al-Quran dan maksudnya.
(9)
Mengaku dan mempercayai bahawa azimat (tangkal) boleh memberi kesan.
(10)
Mendakwa bahawa setiap yang zahir ada batinnya dan setiap ayat yang diturunkan
ada takwilnya seperti puasa, zakat, haji, nikah dan sebagainya ada batinnya.
Mereka mendakwa orang yang mengamalkan syariah hanya kulit dan dan tidak sampai
kepada matlamat sebenar.
Namun
di sini kita tidak berhasrat untuk memperkenalkan kumpulan atau intipati
ajaran-ajaran menyeleweng ini satu persatu, sebaliknya kita akan menumpukan
perbincangan bagaimana keutuhan akidah mampu menyelamatkan ummah daripada
ancamannya.
5.1 Akidah ajaran pertama dalam Islam
Bila
kita mengkaji aspek pendidikan dalam Islam berdasarkan al-Quran, Sunnah dan
sirah Rasulullah s.a.w., kita dapati bahawa akidah dan keimananlah yang menjadi
teras utama proses pendidikan yang dilalui oleh para Sahabat sebelum penekanan
diberikan kepada aspek-aspek yang lain seperti hukum, muamalat, perundangan dan
seumpamanya. Oleh sebab itu ayat-ayat al-Quran yang dikenali sebagai Makkiyyah,
iaitu yang diturunkan sebelum peristiwa Hijrah ke Madinah lebih menumpukan
persoalan akidah dan keimanan di samping persoalan akhlak terpuji. Ayat-ayat
tersebut pula selalunya pendek-pendek, tegas, penuh dengan bunga bahasa dan
rima-rima akhir yang menarik perhatian pendengar atau pembaca. Sebagai contoh,
mari kita lihat makna beberapa ayat terawal surah yang pertama diturunkan,
Surah al-‘Alaq yang bermaksud:
“(1) Bacalah (wahai Muhammad)
dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (2) Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, (3) Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, (4) Yang mengajar manusia melalui pena
dan tulisan, (5) Ia mengajarkan manusia apa yang
tidak diketahuinya.” (Surah al-‘Alaq: 1-5)
Dengan
mentadabbur ayat di atas, dapatlah kita memahami beberapa ajaran dalam konteks
untuk memantapkan akidah seseorang muslim;
- Kita hendaklah memulakan pembacaan atau apa sahaja
amalan baik dengan menyebut nama Allah s.w.t. kerana Dialah yang
menjadikan kita daripada asalnya tiada.
- Asal kejadian manusia selepas Adam dan Hawwa’ adalah
daripada seketul darah beku yang terbentuk daripada percantuman benih
lelaki dan wanita dengan aturan Allah s.w.t.
- Allah s.w.t. amat mulia dan pemurah terhadap
hamba-Nya, tidak kedekut, sentiasa memberi. Manusia tidak harus putus asa
untuk terus membaca firman-Nya dan berdoa meminta daripada-Nya.
- Manusia menjadi pandai kerana diajar oleh Allah
s.w.t. melalui cetusan idea akal yang sempurna dan dapat meluahkan idea
tersebut melalui pen dan tulisan.
- Asalnya manusia tidak mengetahui apa-apa, Allah
s.w.t.lah yang mengajar sehingga mereka menjadi bijak pandai.
Secara kesimpulannya, setiap
perbuatan yang tidak bersumber dari aliran aqidah, maka perbuatan itu tidak bernilai
dan sia-sia belaka. Firman Allah dalam Surah Ibrahim ayat 18 yang bermaksud:
“Orang-orang yang kafir
kepada Tuhannya, amalan-amalan mereka seperti abu ditiup angin dengan keras
pada suatu hari yang berangin kencang.mereka tidak dapat mengambil manfaat
sedikitpun dari apa yang telah mereka usahakan (di dunia.)”
6) PENUTUP
Ibarat
kata pepatah, tertegaknya pokok kerana akarnya, kukuhnya rumah kerana tiangnya.
Begitulah juga cemerlangnya seseorang itu adalah berasaskan kepada aqidah yang
murni. Aqidah memainkan peranan yang yang penting dalam kehidupan seharian kita
sebagai muslim dalam mencapai kecemerlangan yang hakiki. Di antara peranan
aqidah adalah seperti berikut. Pertama, aqidah yang murni dapat mewujudkan
ketenangan di dalam jiwa setiap muslim. Firman Allah,
(الرعد
: 28)الَّذِينَ آمَنُواْ
وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ
الْقُلُوبُ
Yang bermaksud :
(orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah ,
ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia)
Ketenangan jiwa
inilah yang dicari oleh setiap insan di dunia ini. Apabila manusia hidup di
dalam ketenangan, jiwanya akan sentiasa tenteram, maka seluruh kerjanya menjadi
mudah.
Aqidah yang murni juga akan mewujudkan kekuatan jiwa. Hal
ini kerana, seseorang yang beriman kepada Allah bukan sahaja memperoleh sesuatu
kekuatan yang unik ,malahan mereka tidak akan merasa susah untuk melaksanakan
perintah Allah. Firman Allah:
وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ
إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى
قُوَّتِكُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِينَ
(هود : 52)
Yang bermaksud :
Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat
kepadaNya, supaya Dia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan
kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada dan janganlah kamu
membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa!
Apabila kekuatan jiwa ini digunakan, maka akan
terbentuklah satu masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang kerana
telah berjaya menguasai segenap ruang ilmu yang dipelajari. Dengan
mempunyai aqidah yang murni dapat memupuk semangat berkorban di kalangan kita.
Hal ini kerana, orang yang mempunyai
aqidah yang mantap, sanggup berkorban apa saja samaada harta atau jiwa raga
semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah. Firman Allah:
(إبراهيم
: 7)وَإِذْ
تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ
عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Yang bermaksud:
Dan
tatkala tuhanmu memberitahu “ demi sesungguhnya ,jika kamu bersyukur nescaya
aku akan tambah nikmatku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar
sesungguhnya azabku amatlah keras”
RUJUKAN
MEDIA CETAK
Abdullah bin Abdul Hamid Al-Atsari. Al-Wajiiz fii Aqiidatis Salafis Shaalih
(Ahlis Sunnah wal Jama'ah), atau Intisari Aqidah Ahlus Sunah wal
Jama'ah), terj. Farid bin Muhammad Bathathy. Pustaka Imam Syafi'i.
Abdullah Yusuf Azzam. Aqidah Asas
Wawasan Ummah. ter. Ahmad Nuryadi Asmawi. Batu Caves: Pustaka Ilmi.
Ismail Bin Omar. 1999. Manhaj Aqidah
Ahli As-Sunnah Wal Jamaah. Edisi Pertama. Shah Alam : Acces Infotech (M)
Sdn. Bhd.
Ramli Awang. 2005.Akidah Penghayatan
Tauhid Al-Quran. Edisi Pertama. Johor Bahru : Cetak Ratu
Rasul bin Dahri. 2002. Akidah Ahli
Sunnah Wal-Jamaah Mengikut Manhaj Salaf As-soleh. Johor Bharu: Perniagaan
Jahabersa.
Sayid Sabiq. 1974. Aqidah Islam (Ilmu
Tauhid). Edisi Pertama.Bandun: Deponegoro.
Sayid Sabiq.1997. Aqidah Islam, Pola
Hidup Manusia Beriman. Kuala Lumpur : Pustika Jiwa Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment