PENGENALAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dahulunya
disebut Falsafah Pendidikan Negara (FPN) merupakan dasar kepada pendidikan di
Malaysia. Hal ini bermakna, semua aktiviti pendidikan dan persekolahan di
Malaysia mestilah selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu:
"Pendidikan di Malaysia adalah satu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan
rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab,
berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan
negara."
Idea penggubalan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dicetuskan pada tahun 1979 setelah penerbitan laporan
Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji Pelaksanaan Dasar Kebangsaan, berdasarkan
dokumen-dokumen dasar dan berlandaskan ketiga-tiga ideologi negara, iaitu;
Rukun Negara, Dasar Ekonomi Baru (Rancangan Malaysia Ketiga pada 1976-1980) dan
Dasar Pendidikan Kebangsaan (1999). Penggubalan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
mengambil berat tentang keperluan-keperluan individu, masyarakat dan negara.
KONSEP
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan berasal
daripada tiga perkataan, iaitu falsafah, pendidikan dan kebangsaan.
E.D Miller dalam bukunya
Questions That Matter(1984) mengujarkan falsafah sebagai usaha berfikir secara
rasional dan kritis terhadap variasi item. Sharifah Alawiah Alsagoff dalam
bukunya falsafah Pendidikan (1984 ) meletakkan falsafah sebagai pertimbangan
asas dan andaian berkenaan pertimbangan terhadap perkara yang penting.
Perkataan “pendidikan” pula
mengikut bahasa Latin, bermaksud “memelihara atau mengasuh”. Definisi “Falsafah
Pendidikan” diertikan oleh Yusuf al-Qardawi (1980) sebagai “Pendidikan
merangkumi keseluruhan hidup termasuklah akal, hati, dan rohani, jasmani,
akhlak, dan tingkah laku.” Jelaslah bahawa falsafah pendidikan bertindak
sebagai medium pembentukan insan yang mulia memandangkan falsafah melibatkan
dua cakuman utama, iaitu teologi dan sains. (Russel, 1946).
“Kebangsaan” secara generalnya diertikan sebagai
sesuatu yang universal, dan ditimbalbalikkan dengan negara secara
keseluruhannya.
Kajian definisi dan kelompok
rujukan cabang berkenaan menghasilkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang
menjadi rujukan para guru dalam merealisasikan Misi Kementerian Pendidikan
Malaysia kepada negara Malaysia yang rancak membangun. Falsafah ini turut
memberi pedoman dan inspirasi kepada segala usaha pendidikan sama ada di dalam
atau di luar institusi pendidikan.
UNSUR-UNSUR YANG TERDAPAT DALAM FALSAFAH
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan merupakan satu landasan negara
kearah membentuk satu sistem pendidikan yang seimbang. Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang menjadi asas dan sumber inspirasi kepada semua rangka kearah
pembangunan pendidikan ini sebenarnya mempunyai beberapa unsur-unsur penting
yang perlu difahami oleh setiap ahli masyarakat sama ada warga pendidik, para
pelajar, mahupun sesiapa sahaja rakyat Malaysia.
Unsur yang pertama ialah
“Pendidikan Suatu Usaha Berterusan”. Ungkapan “tuntutlah ilmu sampai keliang
lahad” merupakan satu ungkapan yang sangat sesuai bagi menterjemah isi penting
ini. Pendidikan merupakan satu proses yang berterusan sepanjang hayat iaitu
bermula dari bayi sehinggalah kita meninggal dunia. Proses pemerolehan,
pemindahan pengetahuan dan penerapan nilai-nilai murni dalam pendidikan
merupakan satu perkara yang tidak dapat dipisahkan lagi. Pendidikan sudah
bermula sejak kita berada dirumah lagi. Pendidikan awal ini penting kerana ia
membentuk asas sahsiah yang akan terus berkembang hingga ke akhir hayat nanti (Ee Ah Meng, 2003). Setelah meninggalkan alam persekolahan,
seseorang itu akan terus mencari ilmu dengan menghadiri forum, bengkel, seminar
dan sebagainya. Hal ini menunjukkan bahawa proses pendidikan itu terus
berlangsung.
Unsur kedua Falsafah
Pendidikan Kebangsaan ialah memperkembang potensi individu. Potensi individu
ini boleh dibahagikan pula kepada 4 iaitu unsur intelek, jasmani, emosi, dan
rohani. Melalui pendidikanlah potensi individu boleh di perkembangkan dan di
gilap. Unsur jasmani ialah unsur fizikal individu iaitu berkaitan anggota tubuh
badan. Perkembangan dan kecerdasan fizikal amat penting untuk kecerdsan mental
kerana ianya merupakan satu perkara yang amat berkait rapat. Unsur emosi pula
ialah berkaitan dengan jiwa individu yang mana memberi kawalan kuat kepada
semangat perpaduan dan sebagainya. Perkembangan emosi yang sempurna mampu untuk
mengawal tingkah laku yang baik.
Unsur rohani pula merangkumi unsur berkaitan kalbu iaitu hubungan
antara manusia dengan penciptanya. Unsur rohani ini lebih menjurus kepada
amalan keagamaan. Unsur terakhir ialah unsur intelek iaitu berkaitan daya
berfikir. Intelek penting kerana dengan unsur intelek, pelbagai masalah sukar
dapat diselesaikan dengan tepat. Semua unsur-unsur ini membantu dalam
perkembangan potensi individu dan menjadi asas kepada Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
Perkembangan potensi individu telah membawa kepada perkembangan
unsur ketiga iaitu perkembangan potensi secara menyeluruh dan bersepadu.
Perkembangan secara menyeluruh dan bersepadu ini merangkumi perkembangan
individu yang maksima pada jalan atau cara yang tepat bagi membantu menggilap
potensi yang ada dalam diri individu tersebut.
Unsur keempat ialah insan yang seimbang dan harmonis. Maksud
seimbang dan harmonis disini ialah insan yang berilmu pengetahuan, mempunyai
akhlak mulia, percaya dan yakin kepada tuhan, mempunyai jiwa dan fikiran yang
tenteram, sihat tubuh badan, serta matang dari segi emosi dan sosialnya. Insan
yang seimbang dan harmoni ini mempunyai jasmani, emosi, rohani dan intelek yang
telah diperkembangkan secara kritikal dan bersepadu. Hal ini dapat dilihat
dalam kehidupan harian atau tingkah laku individu yang bertanggungjawab,
menghormati orang lain, mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi dan mampu
menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan tenang dan cepat.
Unsur seterusnya iaitu unsur kelima ialah kepercayaan dan kepatuhan
kepada tuhan. Perkara ini memberi penekanan kepada beberapa perkara penting
seperti mengakui wujudnya Pencipta, mengakui manusi dan alam dijadikan oleh
Pencipta, mengetahui tentang percaturan yang telah dilakukan oleh Tuhan, faham
bahawa manusia dijadikan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini dan
bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan, menjauhi kemungkaran dan melakukan
kebaikan, mengikuti dan mengamalkan ajaran agama, dan yang terakhir sekali
ialah sentiasa mengukuhkan kepercayaan beragama.
Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan ialah unsur seterusnya
iaitu unsur keenaam. Berilmu pengetahuan yang dimaksudkan disini ialah mereka
yang sentiasa bersedia berkongsi ilmu dan menggunakan ilmu untuk manfaat
bersama. Antara ciri-ciri individu yang berilmu pengetahuan ialah individu yang
mencintai ilmu pengetahuan, minat mentelaah, berfikiran global, berusaha
berkongsi ilmu dan menambah ilmu pengetahuan yang sedia ada.
Unsur yang ketujuah ialah rakyat Malaysia yang berketrampilan iaitu
rakyat yang bukan sahaja berilmu pengetahuan, malahan rakyat yang mahir dalam
melakukan tugasan dan mampu menjadi rakyat yang inovatif. Selain itu, rakyat
yang berketrampilan juga merupakan rakyat yang melaksanakan amanah yang
diberikan kepadanya dengan adanya kemahiran yang tepat dan bersesuaian dengan
kehendak. Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia merupakan unsur yang seterusnya
dimana perkara utama yang dituntut adalah rakyat yang mampu untuk menilai mana
satu yang baik dan mana satu yang buruk. Kebolehan berfikir jauh dalam
menimbang kesan dan akibat sesuatu perkara dan yakin dalam perkara murni yang
dilakukan merupakan ciri-ciri yang perlu ada dalam rakyat Malaysia yang
berakhlak mulia.
Mengetahui tugas dan tanggungjawab merupakan amanah yang wajib
dilaksanakan dengan sempurna merupakan ciri-ciri yang perlu ada dalam unsur ke
sembilan iaitu unsur rakyat Malaysia yang bertanggungjawab. Undang-undang,
perlembagaan negara perlulah dihoramati dan dipatuhi agar keamanan negara,
perpaduan kaum dan kemasyhalatan masyarakat dapat dijaga dan diteruskan. Rakyat
Malaysia yang mampu menikmati kesejahteraan diri iaitu yang berupaya menangani
masalah hidup, mampu berfikir secara waras, mempunyai tubuh badan sihat dan
mempunyai kemahiran dalam menjalin perhubungan yang baik dengan orang lain
merupakan ciri-ciri bagi unsur kesepuluh.
Unsur yang terakhir iaitu unsur ke sebelas ialah rakyat Malaysia
yang dapat memberi sumbangan kepada masyarakat, agama, dan negara. Wujudnya
rakyat Malaysia yang mampu memberi sumbangan akan membantu pembangunan negara
dengan melahirkan keluarga yang harmoni dan mempunyai nilai-nialai murni
seperti semangat kerjasama dan perpaduan. Perkara yang lebih penting ialah
adanya rakyat yang mampu menguasai teknolongi dan ilmu-ilmu lain bagi
memaksimakan pembangunan negara kita.
Kesimpulannya, bagi melahirkan modal insan yang seimbang dan
harmonis, pencapaian dalam aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani perlulah
dititikberatkan dahulu kerana 4 elemen inilah yang menjadi pemangkin sebenar
dalam pembangunan modal insan selaras kehendak negara kita bagi mencapai
Wawasan 2020.
CARA-CARA GURU MEREALISASIKAN FALSAFAH
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang telah
dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia mengandungi beberapa matlamat
iaitu mengembangkan potensi individu secara menyeluruh, menjadikan insan yang
seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, melahirkan insan yang
berilmu, berakhlak, bertanggungjawab dan mencapai kesejahteraan diri serta
memberi sumbangan terhadap terhadap keharmonian keluarga, masyarakat dan
negara. Sesungguhnya semua matlamat ini tidak akan tercapai seandainya para guru
tidak memainkan peranannya dengan ikhlas dan sempurna.
Justeru,
guru wajib memainkan beberapa peranan bagi merealisasikan semua matlamat ini,
antaranya:
1)
Memperkembang diri dan murid secara holistik.
Matlamat utama
Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah untuk mengembangkan potensi indivindu
secara menyeluruh yakni merangkumi aspek
jasmani, emosi, rohani dan intelek. Jasmani murid boleh diperkembang
melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kokurikulum. Manakala emosi, rohani,
dan intelek pula boleh diperkaya dengan melibatkan murid dalam setiap aktiviti
pengajaran dan program-program ilmiah seperti forum, pidato atau debat. Di
sini, guru harus menggerakkan murid dengan memberi rangsangan, tunjuk ajar dan
pengukuhan supaya murid akan sentiasa bersemangat untuk terlibat dalam sebarang
aktiviti kokurikulum . Ini secara tidak langsung dapat membantu murid
berfikiran terbuka, berfikiran cerdas dan tergolong dalam golongan kelas minda
pertama.
2)
Memupuk cinta murid terhadap ilmu dan peribadi mulia.
Untuk melahirkan
murid yang berilmu, guru perlu menanamkan minat murid terhadap ilmu sedari
Tahun Satu lagi. Peringatkan murid dengan sabda Nabi Muhammad SAW, "Jika kamu mahukan dunia, dengan
ilmu. Jika kamu mahukan akhirat, dengan ilmu. Jika kamu mahukan dunia dan
akhirat, dengan ilmu.” Guru harus
menekankan kepentingan ilmu pada murid kerana ia tiket kejayaan dunia dan
akhirat. Penelitian harus diberikan ketika melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan. Ini kerana apabila P & P itu berjalan dalam
suasana yang menyeronokkan, murid akan teruja dan cenderung untuk terus menimba
ilmu.
3)
Menyemai rasa cinta terhadap diri, masyarakat dan negara.
Guru itu tugasnya
bukanlah terhad di dalam kelas kerana ia perlu mengajar, mendidik dan memimpin.
Tugas mengajar itu agak terbatas dan perlu disempurnakan di dalam kelas, tetapi
tugas mendidik dan memimpin sentiasa berterusan walaupun murid tidak berada di
kawasan sekolah. Guru perlu menyedarkan murid bahawa setiap insan itu
diciptakan untuk beribadah yakni untuk mentadbir dunia sepertimana yang diajar
dalam Islam:
(( وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَانَ إلَا لِيَعْبُدُونَ..))
“Tidaklah Aku ciptakan Jin
dan Manusia itu selain untuk beribadah”
Nilai-nilai
kesedaran ini perlu selalu diterap agar fikiran murid menjadi tidak sempit dan
hanya memahami bahawa tujuan mereka ke sekolah adalah sekadar memenuhi rutin
harian.
4)
Guru perlu menunjukkan sifat perkerti yang mulia.
Guru yang akan
ditugaskan untuk mendidik dan membimbing anak bangsa hendaklah disemai dengan
sifat-sifat yang mulia. Hal ini kerana, untuk membentuk murid yang berakhlak
mulia seperti yang diinginkan dalam falsafah kebangsaan, maka para guru
perlulah menunjukkan sikap yang baik supaya dapat dicontohi oleh para pelajar.
5) Guru juga perlu berpandangan progresif dan saintifik.
Guru yang berpandangan futuristik akan
sentiasa menokok tambah ilmunya dengan membaca dan menghadiri seminar dan bengkel.
Dengan itu, dia sentiasa menyedari perkembangan baru dalam arena pendidikan dan
dapat memainkan peranan sebagai seorang innovator. Hal ini amat penting kerana
untuk membentuk pelajar yang mempunyai ilmu pengetahuan, para guru perlulah
mempersiapkan diri dengan ilmu yang secukupnya.
6) Guru juga perlulah melahirkan suatu masyarakat yang progresif.
Dalam pengajaran guru, kaedah inkuiri (penemuan) dan
kaedah dapatan hendaklah ditekankan. Ini perlu untuk memupuk sifat gemar
menyiasat dan mereka cipta . Sifat-sifat ini adalah sesuai dengan hasrat
mengembangkan anggota-anggota masyarakat yang berpotensi tinggi dan seimbang
dari segi intelek.
7) Guru juga perlu melahirkan suatu masyarakat yang
berdisiplin
Unsur disiplin memang sentiasa
dititkberatkan dalam pengajaran dan pembelajaran. Kegiatan-kegiatan bilik
darjah tidak dapat berjalan dengan lancer tanpa disiplin. Walau bagaimanapun,
guru hendaklah menitikberatkan nilai-nilai seperti ketepatan masa dalam
kalangan pelajarnya. Amalan ini membolehkan pelajar membesar menjadi ahli-ahli
masyarakat yang bersifat penyayang dan berdisiplin.
KESIMPULAN
Setelah disoroti Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dari setiap inci, jelaslah menunjukkan bahawa ia mengandungi
unsur-unsur penting untuk difahami, dihayati dan diamalkan oleh setiap ahli
masyarakat amnya dan para pendidik khususnya. Matlamat utamanya cuma satu iaitu
untuk menjadikan Malaysia sebuah negara harmonis yang dihuni oleh rakyat yang
berilmu, berbudi dan berjasa.
Sesungguhnya Falsafah Pendidikan Kebangsaan
diwujudkan sebagai panduan kepada para pendidik untuk terus produktif dan
kreatif dalam melaksanakan aktiviti pendidikan samaada dalam bidang kokurikulum
mahupun kurikulum. Pendidikan pada hakikatnya bermula dari ibu bapa, namun di
zaman terkini, guru dilihat sebagai
pendidik primer memandangkan masa murid di sekolah lebih banyak berbanding di
rumah. Justeru, guru tidak harus memandang remeh akan panduan yang telah diberi
kerana mereka adalah harapan untuk memacu generasi ke arah kehidupan yang berilmu.
Kesimpulannya, kewujudan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan menjadikan sistem pendidikan Malaysia sebuah sistem yang disegani
kerana ia menganjakkan diri ke kedudukan yang tertinggi iaitu universiti.
Justeru, ia hendaklah sentiasa diletak di hadapan agar pendidikan negara akan
terus gemilang melahirkan insan cemerlang dalam sebuah negara yang terbilang.
`
RUJUKAN
Ee Ah Meng,(2003) Ilmu
Pendidikan Pengetahuan dan Ketrampilan Ikhtisas,Fajar Bakti Sdn.Bhd: Shah
Alam.
Ee Ah Meng,(2000) Pendidikan
di Malaysia 1, Falsafah Pendidikan, Guru dan Sekolah,ed.2, Fajar Bakti
Sdn.Bhd: Shah Alam.
Hasnah Hussin, Mardiana
Nordin(2007) Pengajian Malaysia,50
Tahun Penerbitan Di Malaysia 1957-2007, Oxford Fajar Sdn.Bhd: Shah Alam.
Mardiana Nordin, Hasnah
Hussin(2004) Pengajian Malaysia, ed.2,Fajar Bakti Sdn.Bhd: Shah Alam.
Mok Soon Sang, Lee Shok
Mee,(1989) Pendidikan di Malaysia,ed.3,Kumpulan Budiman Sdn.Bhd: Kuala
Lumpur.
Ragbir Kaur Joginder
Singh,(2010) Panduan Ilmu Pendidikan Komprehensif Untuk KPLI (Sekolah
Rendah), Kumpulan Budiman Sdn.Bhd: Kuala Lumpur.
Sufean Hussin,(2004) Pendidikan
di Malaysia, Sejarah, Sistem dan Falsafah,ed.2,Dewan Bahasa dan Pustaka:
Kuala Lumpur.
RUJUKAN INTERNET
upu.mohe.gov.my/portal/arkib/fpk.php
No comments:
Post a Comment